Rakan Blogger

Friday, March 10, 2017

Arahan Yang Tidak Jelas

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Mana - mana sektor kerja tidak kira darat, laut dan udara. Membuat keputusan dalam memberi arahan memang sukar. Ia merlukan masa yang lama dan perlukan perbincangan dengan semua orang. Dalam bab ini, kuasa veto yang mengambil peranan. Dia ketua dialah membuat keputusan. 

Namun, tidak semua keputusan dipersetujui. Hal ini kerana, ada sahaja yang tidak berpuas hati. Mengapa ini berlaku? Kerana, si pembuat keputusan tidak kaji dan tidak berbincang dengan orang lain. Teringat seorang rakan, kalau jadi boss..jagalah orang di bawah kamu. Pandai - pandailah ambil hati. Yang bekerja adalah mereka. Keselesaan semasa bekerja akan mewujudkan keputusan atau kemenangan yang terindah berbanding tekanan semasa bekerja.

Jika ada pekerja tidak berpuas hati. Panggil dan bawa perbincang. Jika dia seorang pekerja yang degil dengan keputusannya. Rasionalkan keputusan orang lain. Jangan biarkan virus melarat ke akar umbi. Jangan sudah parah baru ambil tindakan. Dan kebanyakannya yang terjadi mencari kambing hitam untuk disalahkan.

Apapun, Kancil pernah menjadi ketua. Dalam membuat keputusan memang sukar namun Kancil sentiasa berbincang dengan orang bawah. Lambat tapi puas hati dalam membuat keputusan. 

Terima kasih...

1 comment:

Sanisah Sabu said...

lama tak jenguk blog kancil (^__^)v

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...