Rakan Blogger

Saturday, March 25, 2017

Cuti Sekolah Tapi Cikgu Tidak Cuti

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia

Namanya cuti, sepatutnya kami bercuti. Tapi bohonglah kalau kami tidak katakan bahawa kami tidak bekerja. Kerja yang diberikan oleh pihak atasan. Mahu siapkan itu ini. Sedangkan murid - murid lain sudah pun bercuti ke destinasi pelancongan yang mereka rancang awal - awal. Namun tidak ramai yang terfikir bahawa anak - anak guru yang terpaksa berkorban demi kerjaya ibu bapa mereka yang bergelar guru.

Namun sudah menjadi kebiasaan anak - anak guru memahami kerjaya ibu bapa mereka. Malah mereka sanggup membantu ibu bapa mereka dengan membantu key in markah, semak kerja atau sebagainya. Mengapa mereka ingin membantu? Jika kerja ibu bapa mereka siap awal...bolehlah mereka bercuti bersama. 

Umum nampak cuti sekolah maka guru - guru pun bercuti. Sedangkan guru perlu mengejar SAPS dengan menyemak ujian murid pada minggu terakhir pelajaran. Sudahlah semak ujian, markah perlu dimasukkan ke dalam SAPS. Jika lewat maka, teguran akan berlaku. Semuanya perlu cepat tanpa mengetahui keadaan sang guru. 

Belum lagi kerja yang diberikan oleh guru perlu disemak dan diserahkan pada awal persekolahan. Ini memakan masa juga untuk menyemak. Buka sekolah, kerja yang diberikan sebelum cuti pun perlu disemak. Mana ada masa untuk berehat. Memikirkan strategi untuk mengajar murid - murid yang lemah dalam pelajaran. Ia menjadi keutamaan kepada guru.

Apapun, hargai dan hormati kami sebagai guru. Kerjaya kami adalah kerja sepanjang masa. 

1 comment:

Mas Zull said...

assalamualaikum...lama mama x singgah ke sini...:)
** Mama Maszull

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...