Rakan Blogger

Friday, September 20, 2013

Bercuti Di Sandakan : Tokong Cina Puu Jih Shih

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia yang sudi singgah ke blog Kancil 8349.

Hari nie Kancil ingin kongsikan satu tempat yang dianggap seperti negara China. Kalau sekali pandang semacam berada di negara China. Sebenarnya, daerah Sandakan pernah mempunyai sebuah kerajaan cina kecil. Kenali sebagai Kinabatangan. Tidak hairan mengapa ramai muka sebiji macam cina di Sabah nie. Mungkin nenek moyang asal negara China.

Tokong ini merupakan tokong untuk agama Buddha. Ia terletak di hadapan bandar Sandakan dan memang tinggi. Boleh nampak seluruh kawasan Sandakan dari atas. Memang cantik dan tidak rugi untuk datang ke sini. Tempoh masa melawat pun sudah ditetapkan. Antara 8 pagi hingga 5 petang. 

Kami datang pada pukul 10 pagi. Masa yang sesuai untuk datang ke sini adalah waktu petang. Ramai penunjungnya. Kebetulan kami datang, ada kerja - kerja membaik pulih. Jom kita lihat beberapa gambar yang sempat Kancil ambil semasa berada di tokong ini.


Gambar di atas adalah pintu gerbang ke tokong tersebut dan pandangan tepi dari pintu gerbang. Memang cantikkan? Bila Kancil datang ke sini macam lain. Macam bukan berada di negara sendiri. Seperti berada di negara China.


Gambar di atas merupakan patung sepanjang laluan masuk ke pintu gerbang. Kancil ndak kira berapa semua patung ada di sana Gambar sebelah kanan merupakan pintu masuk ke tokong tersebut. Sebenarnya ada dua pintu namun kawasan nie adalah pandangan cantik.


Inilah tangga di hadapan tokong tersebut. Jika dilihat di dalam gambar ia merupakan pemandangan bandar Sandakan. Gambar kanan adalah laluan naik ke tokong tersebut. Memang seram jika ndak pandai memandu ke sini. Kena berhati - hati. Insya Allah Kancil akan ceritakan tempat lain.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.


14 comments:

Aisy Nasiha said...

menarik tempatnya..nampak bersih... n mmg berseni cina betul2

QueeN TerataI said...

wah melawat tokong cina ye kancil.. hehehe

memmetlenggeng said...

kancil, nanti kalau turun semenanjung bagitau kita bah...

Kesuma Angsana said...

menarik tempatnyer ni, tq share cerita & foto yer

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Menarik tempat ni.. atas bukit tu..

fairus said...

BESAU GAK TOKONGNYA..

Nico Nabiela said...

Cantiknye pemandangan laut tuh..

siti zahara said...

WAH!! teringinnya nk tngok2..tpi bilala ada rezki untuk ke sana..huhuhu

Nor Azimah said...

cantik tempatnya

hassy chan said...

patutlah orang sabah cerah2.. cantik lak tu.. hehehehe

p/s : cntik tempt tu hehe...

Knor said...

nanti nak pergi rumah cikgu ajelah..tak mau pergi ke tokong tu..

smbotak said...

Aku pernah pergi sekali. Memang cantik, atas bukit.

Kancil 8349 said...

terima kasih kerana sudi singgah

Amanina Mads said...

cantiknya dr atas.. wahhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...