Rakan Blogger

Friday, July 27, 2012

Kenapa Jalan Raya Di Sabah Berbahaya Pada Waktu Malam?

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia yang sudi singgah ke blog Kancil 8349.

Seorang blogger bertanya mengenai kenapa jalan raya di Sabah berbahaya pada pada waktu malam? Ada banyak faktor mempengaruhi keadaan jalan raya di Sabah nie. Kancil akan ceritakan mengikut pandangan Kancil sendiri. Mungkin ada yang tahu daripada Kancil dan sama-samalah kita betulkan atau tambah jika ada yang kurang.

Sebenarnya, ndak semua jalan berbahaya di Sabah nie. Cuma jalan atau lebuhraya antara daerah tu yang berbahaya. Antara faktor yang menyebabkan situasi tersebut ialah 

a) keadaan jalan raya yang ndak bagus

b) tiada lampu jalan sepanjang jalan atau lebuhraya

c) terdapat banyak hutan simpan dan boleh mengundang masalah dengan haiwan - haiwan yang keluar waktu malam

d) sikap cuai pemandu lain yang pentingkan diri sendiri

e) terdapat kawasan keras (sama macam karak)

f) haiwan - haiwan pelihara selalu tidur di atas jalan

g) jalan - jalan di Kundasang dan Ranau adalah berbukit

h) adakalanya jalan raya ditenggelami air banjir

i) ada kawasan tertentu berkabus tebal ndak kira atas bukit mahupun di lembah

Itulah sebahagian sebab mengapa jalan raya nie berbahaya pada waktu malam. Sekitar tahun 20005 hingga 2009, Kancil suka memandu pada waktu malam. Syukur ndak ada perkara yang  merisaukan melainkan pernah diganggu oleh benda halus je.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

36 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

insya Allah bln 8 saya akan berjalan ke KK utk bercuti-cuti :)

Aisy Nasiha said...

Ooo realitinya gtu..tp tulah yg menjadikan sabah lain dr yg lain k.. InsyaAllah nati akan ada perubahan.

aReLaN said...

baru kutau.tapi kawasan kampung pon lebih kurang gak kan.tak pernah jejak sabah selain transit kat airport.memang tak tau

fairus said...

JADINYA, BERHATI-HATILAH SEMASA MEMNADU DI SABAH..

3no gr33ny said...

paling membahayakan ialah jalan yang tiada lampunya..

Anne Nurain said...

ada lg, kdg2 ada orang yang suka kejar keta mlm2.. x pun letak mcm2 kat atas jln raya yg boleh mnyebabkan eksiden.. tp tu biasa kat kwsn2 kmpung laa.. hehehe..

Aien Alien said...

bahaya ya...kena berhati-hati memandu diwaktu malam kerana malang tidak berbau kan kancil..

Remy hazza said...

tak kira dimana mana pun...kita semua perlu berhati2...apatah lagi dikawan gelap dan hutan...byk bahaya menanti....

dee said...

wahhh terharunya... terimas~ hehehe... ^^,

tak suka drive malam. tak nmpk -___-"

Cik Zai said...

Benda halusssss????!!!! Huuuuu seram....

Dania Eryati said...

memang betul semua tu kancil...siang pun bahaya juga ni klu d kawasan saya...klu nda anjing yg tidur atas jalanraya..budak2 di kasi biar main tepi jalan..siap ckp "langgar saya.." bila kereta limpas..

ஜ miss klanika ஜ said...

jalan kt semenanjung pemandunye pulak brbahaya

maszull said...

assalamualaikum kancil...wah ngeri juga kalau nak lalu jln kat sana mlm2 ni kan...bahaya la...:)

khairul said...

sy rasa bukan sahaja di Sabah..malahan terdapat byk lg jln raya yg berbahaya di malaysia ni

Santri T.P.I.N.I said...

salam kunjungan kancil, terima kasih byk atas kunjungannya. maafla dh lama tk bw... insyaallah nanti sy join sekali segmen tu.

tentang bahaya di jalan ni dimana-mana pun ada bahayanya, yg penting kita mesti berhati-hati...

aimaniman said...

pokok pangkalnya... berhati2 di jr dan jgn penting diri sendiri jer...

man said...

isyaallah nanti jalan di sabah akan menjadi lebih baik..

Anak Wak Mail said...

petmah diganggu makhluk halus??cer cite..yg penting baca doa menaiki kenderaan..hehe..

Kancil 8349 said...

Mrs Eady :

selamat datang ke KK

Kancil 8349 said...

Aisy Nasiha :

betul tu..sebenarnya sudah ada perubahan tapi kancil belum rasa lagi

Kancil 8349 said...

Arelan :

insyaAllah ada rezeki akan datang ke sini juga tu

Kancil 8349 said...

Fairus :

betul tu geng

Kancil 8349 said...

3no :

tulah...tapi ramai juga yang mahu tunjuk mereka hebat

Kancil 8349 said...

Anne :

betul tu junior...bikin panas je dengan orang macam tu...kena langgar kita yang disalahkan

Kancil 8349 said...

Aien :

betul tu

Kancil 8349 said...

Remy :

betul tu..terima kasih

Kancil 8349 said...

dee :

gembira dapat membantu...memang betul tu

Kancil 8349 said...

Cik Zai :

memang seram pun

Kancil 8349 said...

Dania :

tu yang bikin panas sebenarnya...geram tengok gelagat bebudak macam tu

Kancil 8349 said...

Miss Klanika :

hehehe..betul tu

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam mama...betul tu...kena hati2

Kancil 8349 said...

Khairul :

hehehe...betul tu...

Kancil 8349 said...

Santri :

betul tu kawan...lebih baik berhati2

Kancil 8349 said...

aimaniman :

betul tu...sokong

Kancil 8349 said...

man :

amin

Kancil 8349 said...

Anak Wak Mail :

kancil dah buat entri pasal nie...harap gembira membacanya...terima kasih dengan nasihat itu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...