Rakan Blogger

Sunday, April 24, 2011

Regeta Lepa - Lepa 2011

Bermula tarikh 22hb hingga 24hb April, sekali lagi daerah Semporna dikunjungi oleh pelbagai pelancong di dalam negara mahupun di luar negara. Kehadiran mereka adalah untuk menyaksikan perayaan Regeta Lepa - Lepa buat kali ke 18 sejak tahun 1994. Perayaan ini merupakan tradisi tahunan masyarakat Bajau tempatan yang mana menyaksikan perarakan lepa - lepa yang dihasilkan dengan hasil pertukangan tangan yang halus dan indah.

Pelbagai acara diperkenalkan di dalam pesta tersebut antaranya tarik tali lepa, lumba kayak renang, pertunjukan bunga api dan sebagainya. Saya sekeluarga telah mengunjungi daerah Semporna namun sepanjang tiga hari acara berlangsung. Hari ketigalah baru kami dapat masuk ke pekan Semporna. Dua hari sebelum ini (Jumaat dan Sabtu) kami tidak dapat memasuki pekan Semporna kerana kebanyakan jalan sesak dan tutup. 

Bertambah rumit lagi, kami membawa anak kecil. So kalau letak kereta jauh, kasihan kepada anak kecil kami. Namun pada hari ketiga, kami merancang datang seawal 8 pagi untuk melihat sendiri keadaan Pekan Semporna. Kami berjaya menemui tempat letak kereta berhampiran dengan stesen minyak ESSO di dalam pekan tersebut. Dari situ kami berjalan kaki menuju ke pasar ikan. Aduh! ada perubahan sedikit pekan tersebut. Namun matlamat kami adalah di kawasan pasar ikan dan sekitar kawasan pesta tersebut.

Pada awal pagi nie, pengunjung tidak ramai lagi. Masih lagi lenggang. So dapat berjalan - jalan sesuka hati. Selepas pukul 9 pagi, suasana berubah. Macam ada rusuhan je. Hehehe...walhal orang nak tengok acara yang terakhir. Kami pula, tidak dapat melihat sebab ramai orang bimbang anak kami tercicir. Lebih baik berwaspada. So kami pun bergerak keluar dari pekan Semporna tepat pada pukul 9.30 pagi.

Dibawah ini ada beberapa keping gambar mengenai hari ketiga Pesta Regeta Lepa - Lepa. Untuk mendapatkan maklumat selanjutnya mengenai pesta ini. Sila klik kat
http://gen2merah.blogspot.com/2011/04/regatta-lepa-lepa-semporna-2011.html


















Apapun saya rasa berpuas hati dapat menyaksikan keadaan sebenar pesta ini buat kali pertama sejak tahun 1994. Walaupun, kampung halaman saya di sini. Ini merupakan kali pertama saya datang menyaksikannya. Orang kata, baru daunnya...nanti baru jumpa bunganya. Hehehe....tahun depan, datang lagi....

6 comments:

Gen2Merah said...

wahh, menarik sungguh aktviti di di situ Umrah... mesti meriah. bestnya dapat sambut perayaan itu bersama2 keluarga..

Ums Niza said...

tidak semua aku dapat tengok geng...sesak dan ramai betul orang.

Cik Asma BLuppy said...

waaa.... nk pergi semporna la thun depan.. hehe..*agak2 mak ayah kasi x? huh!

Kancil 8349 said...

Cik Asma :

datanglah bersama mak bapa....sekali sekala orang kata

maszull said...

assalamualaikum kancil...wah seronoknya kn kalau dpt pi sana tengok sendiri tentu bestkn...:)

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam mama,

Kalau sudi mama datanglah ke sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...