Rakan Blogger

Friday, August 3, 2012

Orang Macam Nie Masih Ada Juga?

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia yang sudi singgah ke blog Kancil 8349.

Terus terang Kancil katakan di sini, Kancil amat kecewa dengan segelintir rakyat Malaysia yang memandang negatif kepada rakyat Sabah amnya dan khususnya pada negeri Sabah. Bercerita tidak berdasarkan fakta hingga menyebabkan orang lain kecewa malah menunjukkan sifat kebodohan mereka sendiri yang digelar orang dewasa. 

Kalau yang berkata tu kanak - kanak lagi, mungkin kita boleh terima. Dan kalau masih belum ada internet di Malaysia nie. Kita faham keadaan mereka. Tetapi kenyataan mereka membuat orang lain tersinggung. Arif dalam bidang IT tapi bebal dalam fakta sejarah mahupun geografi. Layak ke mereka bergelar rakyat Malaysia? 

Kalau rakan - rakan blogger nak tahu apa yang ingin Kancil nyatakan di sini...jom singgah ke blog Cerita Dari Hati. Apapun, di bulan mulia nie...janganlah menghina bangsa lain. Sama- samalah kita berbangga sebagai satu rakyat di bawah satu negara dan bukannya mengkutuk membabi buta sehingga melihat betapanya ceteknya ilmu. Sia - sia mak bapa hantar ke sekolah, penat - penat je datang ke sekolah kalau tiada ilmu di dada.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

25 comments:

ain1914 said...

Erkk..... Dah baca dah... Memang tak de sivik orang yang cakap macam tu... Tak pelah cikgu, anggap je lah mereka2 tu rendah akal nya...
Saya pernah pergi Sabah, saya ada saudara dan kenalan di Sabah. Mereka ok je...

aKSARAfENDI said...

org mcm tu sempit minda dia..xmmbaca & yg pling pnting brckap gune lutut..xmerasai sendiri pgalaman kt tmpat org, tpi pndai2 nak brcrita..

Eera Shera said...

sy x penah sampai sabah tp takde la pikir mcm tu skali. brape rmi dah pegi melancong kat sana. sy ni teringin nk pegi tp xde rezeki lg. serius la dorang tu katak bawah tempurung. tau main pesbuk je kot haha

QueeN TerataI said...

itu org yg xde otak sbnrnya kancil.. ckp ikut suka hati ajer... Queen pnh pergi ke sabah tp kemajuan mmg ada.. org2nya pun dah modern mcm org kat semenanjung juga... diorg tu tau mengutuk je.. tp apa pun tak boleh.. sya bkn org sabah baca pun rasa geram gak sbb secara tak langsung dia mengata tentang kedaifan negara Malaysia juga... isk.. sengal!

:: Mrs.Eady :: said...

sabar je..

eintan nurfuzie said...

ala.. kita semua 1 mlaysia.. xkir ala sabah sarawak cina india melayu asli bajau atau jawa.. kan? kan?

eintan nurfuzie said...

ala.. kita semua 1 mlaysia.. xkir ala sabah sarawak cina india melayu asli bajau atau jawa.. kan? kan?

Eca Dwinky Asha said...

dgr khbr dorg dah minta maaf,tpi..mcm ne xpyh la.buat sakit hati je

QasehnyaRania said...

mornink cikgu =)

tak ada bezanya dari negeri mana kita datang..semua umat Nabi Muhammad ..berfikir dahulu sebelum berkata-kata

fiza said...

Sabar yer cikgu.

Remy hazza said...

walau dimana kita berada....kita tetap hamba-NYA..... bukan bangsa yg jadi ukuran, tapi amalan yg diperhitungkan.....
biarlah kancil.... ragam manusia memang macamtu..kalau tak suka diam2 aje lah.....

Rahmah Ram Ram said...

sesungguhnya mereka-mereka yang memberikan komen-komen tersebut sememangya cetek ilmu dan tidak mengikuti perkembangan semasa. Samaada mereka ingin melaga-lagakan sesama kaum atau sengaja ingin memporak perandakan semangat kewarganeraan Malaysia.

Anggap sahajalah mereka2 ini manusia yang bodoh2 dan duduk di bawah tempurung kelapa. Bersabarlah ye Kancil. Sememangnya setiap manusia mempunyai 1001 perangai, sifat dan sikap yang sukar untuk diramal.

izan mama mia said...

tak berani nak komen lebih2..puasa..

baguznet said...

sabar cikgu... memang boleh dianggap satu penghinaan tu... tapi biarkanlah mereka tu cikgu.

Walaupun saya pernah ke Sabah lama dulu, tapi pada masa itu sendiri, segala statement yg dinyatakan itu sudah tidak benar belaka. Apatah lagi pada masa kini

Manusia Terhebat di Dunia

maszull said...

assalamualaikum kancil...betul tu kita ni kan 1 Malaysia tak kira la bangsa apa agama apa pun kita tetap 1 Malaysiakan...:)

Cikgu Ma said...

sabah bagus bah...apa yg nak dibezakan?kecuali org tak berakal jerr

fairus said...

orang sekarang kononnya pandai tetapi masih ada lagi "kebodohan" yang tak hilang-hilang lagi.

Aien Alien said...

apalah orang yang mengata-ngata ni...macam2 perangai. sy tak sabar nak ke sabah tahun depan ni..hehe.

Aien Alien said...
This comment has been removed by the author.
Kesuma Angsana said...

rambut sama hitam hati len2 kan begitulah

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is dah terjah ke sana.. kadang2 diam lebih baik, dari berkata sesuatu yang tidak mendatangkan manfaat... huu~

3no gr33ny said...

memang menyakitkan hati kiranya ada yang mengutuk negeri kita..sepatutnya sebagai rakyat satu negara..kita perlu berbangga dengan seluruh negara kita termasuk negeri2 lain..masing2 negeri punyai keistimewaan yang tersendiri yang menjadi penyumbang kepada aset negera kita

Kancil 8349 said...

terima kasih kepada semua rakan blogger yang sudi komen di entri Kancil...apapun...Kancil menyokong kenyataan kalian...sebagai rakyat Malaysia kita mesti bersatu...malah menghormati antara satu salah lain demi masa depan negara

Eca Dwinky Asha said...

nasibla bulan puasa kan cikgu?..kalau tidak,p UMS kita cari dorg.hehehe..
junior2 cikgu tu. :)

Aishah Jahirah said...

tu la keluhan dr kawan2 blogger sabah n srwk pasal ni ada jugak baca...pemikiran masih di takuk lama le tu sape2 yg komen ngarut2 tu.sampai sana pn xpnh kot dah ckp bukan2.walaupun xpnh sampai sana tp saya tahu sabah n srwk bukan seperti yg diaorg komen ngarut2 tu...semua yg penah sampai sabah cakap sabah cantik tmpt dia...teringin nak pergi...;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...