Rakan Blogger

Saturday, February 19, 2011

Tawau Lama

Pada pukul 5 petang, saya bawa family saya ke sukaramai dekat Batu 2 Jalan Apas. Mau beli barang sedikit. Selepas itu, saya bawa family saya ke Tawau Lama. Sahaja nak berjalan - jalan. Kebetulan air pasang semasa kami tiba di sana.
Pemandangan di tepi pantai Tawau Lama
(Kelihatan bukit Tinagat - Batu Payong)

Cantiknya pada waktu senja

Hujung sana, Pulau Sebatik.


Gelagat orang memancing

Jalan raya Tawau Lama

Sejarah Tawau
Sejarah Tawau tidak diketahui dengan jelas terutamanya sebelum tahun 1890-an. Bagaimanapun Tawau telahpun berpenduduk dengan sebuah perkampungan kecil nelayan dengan 200 orang penduduk yang kebanyakannya terdiri daripada masyarakat Melayu keturunan Ī¤idung dan Suluk sebelum tahun 1890 (sebelum itu terdapat penempatan terawal masyarakat Melayu Islam Tidung di Kalabakan di bawah naungan Kesultanan Bolongan-Tarakan serta penempatan masyarakat Bajau di Semporna). Pada ketika itu Tawau berada di bawah kuasa Kesultanan Sulu. Dalam satu perjanjian yang termeterainya pada 22 Januari 1878, Kesultanan Sulu menyerahkan kawasan di persekitaran Tawau yang wujud masa kini kepada pihak Inggeris.

Tawau menjadi sebahagian daripada kawasan jajahan orang-orang Inggeris iaitu melalui Syarikat (Berpiagam) Borneo Utara. Mengikut catatan The North Borneo Annual Volume (1955-1965) menyatakan sistem pentadbiran bermula pada tahun 1898, iaitu berikutan langkah-langkah pihak Syarikat (berpiagam) Borneo Utara membuka sebuah penempatan di Tawau dan seterusnya mengadakan asas-asas pentadbiran kerajaan tempatan di situ.
Untuk mengelak perselisihan faham dengan pihak Belanda yang memerintah Indonesia pada masa tersebut tidak, disebabkan Tawau berkongsi sempadan dengan Indonesia, pihak pemerintahan Inggeris telah mengambil langkah-langkah untuk menetapkan sempadan. Ini disebabkan sempadan asal bagi kawasan yang telah diserahkan kepada pihak Inggeris oleh kedua-dua Sultan Brunei dan Sultan Sulu ialah di bawah Sungai Sibuco berdekatan dengan Tarakan (Indonesia) yang mana kawasan tersebut termasuk di bawah pemerintahan Belanda yang ketika itu telah sedia ada menghuni di kawasan tersebut. Berikutan itu satu suruhanjaya Sempadan telah ditubuhkan pada tahun 1912 yang terdiri daripada pegawai-pegawai dari United Kingdom dan Belanda.
Sebuah Laporan Bersama telah disediakan beserta dengan peta dan ditandatangani oleh Pesuruhjaya masing-masing di Tawau pada 17 Februari 1913. Kemudian mengikut protokol di antara United Kingdom dan Belanda yang telah ditandatangani di London pada 28 September 1915, kedua-dua kerajaan mengesahkan laporan bersama dan peta tersebut.
Dengan wujudnya pemerintahan British di Tawau, pelbagai kemudahan telah disediakan seperti hospital, sekolah-sekolah, balai polis, rumah-rumah kedai, pelabuhan Tawau serta juga jalan raya dan jalan kampung yang dibina oleh PWD, sebuah jabatan kerajaan yang mana para pekerjanya adalah dari kalangan penduduk tempatan Tawau.
Hak dan keistimewaan masyarakat Melayu tempatan telah diiktiraf oleh Kerajaan British dengan perlantikan Penghulu atau OKK sebagai mewakili penduduk tempatan di Tawau ini untuk menyatakan keperluan dan permasalahan rakyat kepada pihak British. Penghulu pertama yang dilantik pada tahun 1900-an ialah OKK Kee Abdullah. Selain itu, Pada tahun 1950an, Penghulu OKK Abu Bakar (anak OKK Kee Abdullah) telah dipertanggungjawabkan untuk memberi geran-geran tanah yang sah secara rasmi kepada masyarakat tempatan yang mendiami penempatan di sekitar daerah Tawau untuk menjamin hak keistimewaan penduduk tempatan sebagai masyarakat peribumi di daerah Tawau ini.
Penubuhan Persatuan Kebangsaan Melayu Tawau (PKMT) pada tahun 1945 yang diasaskan oleh Datuk Abu Bakar Titingan bersama pemimpin Melayu yang lain untuk memperjuangkan hak dan kepentingan orang-orang Melayu ini, telah menyatukan masyarakat Melayu tempatan Tawau. Ahli-ahli persatuan inilah yang bersama-sama dengan Tun Datu Mustapa Datu Harun melalui USNO, menuntut kemerdekaan bagi negeri Sabah melalui Malaysia pada tahun 1963. Manakala penubuhan Persatuan Islam Tawau (PIT) yang dipengerusi oleh Haji Abdul Karim Haji Drahman dan dibantu oleh Datuk Kassim Kamidin pada tahun 1956 telah mendorong penubuhan USIA yang menjamin keutuhan syiar Islam di seluruh Sabah.

Keistimewaan Tawau
Tawau mendapat jolokan sebagai ' Bumi Peladang '. Ini kerana sebahagian besar muka buminya kini adalah kawasan perladangan. Dahulu ketika awal kewujudan Tawau ketika zaman pemerintahan British iaitu sebelum era kemerdekaan, kawasan Tawau dipenuhi dengan ladang kelapa ( kopra ), getah dan pisang lanut ( abaka ), kini wajah Tawau sudah berubah wajah dengan pokok-pokok kelapa sawit yang terbentang luas jika dilihat dari atas muka bumi dan sebahagian kecilnya masih ditanam dengan tanaman koko yang dulunya juga pernah menjadi identiti daerah Tawau. Sebahagian besar ladang-ladang kelapa sawit ini adalah dimiliki Sime Darby Corporation, Sabah Softwood Sdn Bhd dan Borneo Samudera ( Sawit ) Sdn Bhd.
Selain itu, Tawau juga boleh dikatakan sebagai 'Syurga Pendatang' kerana di sinilah ratusan ribu rakyat Indonesia dan rakyat Filipina yang teramai di Malaysia, datang bekerja secara sah dan menggunakan pasport untuk mencari rezeki yang halal dan menjanjikan pendapatan yang lebih baik berbanding di negara mereka. Kehadiran mereka adalah terkawal namun kewujudan mereka dengan jumlah terlalu ramai dan luar biasa memberikan satu fenomena yang menarik dan menjadi identiti Bandar Tawau yang sangat dibanggakan. Di Tawau ini, anda boleh melihat di mana-mana saja, rakyat Indonesia dan rakyat Filipina berada dan berjalan bebas seperti rakyat tempatan asalkan ada dokumen perjalanan yang sah. Fenomena seperti ini yang jarang ada di tempat lain. Setiap hari juga di jeti pendaratan berdekatan pelabuhan Tawau , ribuan rakyat Indonesia dan Filipina berulang alik untuk datang dan pergi ke kampung halaman mereka di Tanah Bugis, Sulawesi selatan ( Pelabuhan Pare-pare ) atau Kepulauan Sulu dan Tanah Mindanao ( Zamboanga City ) di Filipina. Satu pemandangan yang cantik dan sangat luar biasa.
Tawau juga mempunyai banyak keistimewaan lain seperti hutan semulajadinya yang merupakan kategori hutan tertua di dunia. Maliau Basin dan lembah Danum telah diakui sebagai khazanah hutan yang sangat berharga di dunia. Di Tawau adanya Hutan Simpan Bukit Gemuk yang begitu cantik pemandangannya jika dilihat dari jauh. Begitu juga Taman Negara Bukit Tawau atau juga dikenali sebagai Kawasan Peranginan 'Table'. Tempat ini menjadi kunjungan para warga Tawau yang inginkan ketenangan dengan kehijauan hutan rimba dan kedamaian deruan air terjun dan jeram yang mempesona. Di Taman Bukit tawau ini juga disediakan kemudahan hotel dan chalet dengan harga yang berpatutan untuk pengunjung yang ingin bermalam di sini. Selain itu, di sini juga disediakan kawasan untuk mereka yang suka mengadakan aktiviti perkhemahan. Mengikut maklumat pihak Pengurusan Taman Bukit Tawau ini, terdapat juga sebuah pokok tertua yang dikatakan adalah yang tertinggi di Asia Tenggara berdekatan taman peranginan ini. Pokok ini adalah daripada jenis pokok Tualang atau di Sabah ia lebih dikenali sebagai Pokok Menggaris.
Selain itu ada banyak lagi tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi di Tawau ini. Antaranya ialah Tawau Cocoa Village, Shan Shui Golf & Country Club dan Balung River Eco Park dan beberapa lagi tempat menarik yang sedang dalam proses pengubahsuaian seperti Kolam Air Panas Semulajadi di Taman HotSpring dan Ranggu Holiday Valley di Batu 10. Tawau juga kini dilengkapi dengan banyak kemudahan rekreasi dan tempat beriadah seperti Taman Awam Muhibbah yang menjadi kunjungan para warga Tawau untuk melepas lelah pada hujung minggu. Taman ini yang telah diubahsuai menjadi lebih cantik dan menarik dengan tasik mini buatan, laluan trek berjogging yang panjang di sebalik kehijauan fauna yang menyegarkan, taman permainan kanak kanak, gimnasium rakyat, pasar mini buah-buahan FAMA, kemudahan surau dan tandas serta kemudahan ruang letak kereta yang luas untuk para pengunjung yang datang.
Namun yang lebih menggembirakan untuk warga Tawau ialah dengan terbinanya Kompleks Sukan Tawau, sebuah kompleks sukan berkonsepkan kemudahan infrasturktur termoden dan serba lengkap di Tawau. Hampir semua kemudahan untuk segala jenis sukan ada di sini. Dari stadium untuk perlawanan bola sepak Piala Malaysia hinggalah ke dewan perlawanan bola sepak futsal. Ini termasuk jugalah kemudahan sukan untuk gelanggang seperti tenis, badminton, bola keranjang dan sebagainya. Yang lebih menarik di dalam kompleks sukan ini juga dibina sebuah tasik indah yang luas dengan kemudahan untuk bersiar-siar, berjogging dan bersenam di sekelilingnya. Selain itu, kompleks sukan ini juga menyediakan kemudahan penginapan dengan harga yang berpatutan.
Untuk mereka yang suka mencari ketenangan dengan berehat sambil membaca atau menambah ilmu pengetahuan, Perpustakaan Awam Negeri Sabah Cawangan Tawau mampu memberikan anda kemudahan yang diharapkan. Bangunan Perpustakaan Awam di Tawau ini adalah perpustakaan yang terbesar di negeri Sabah. Turut dilengkapi dengan dewan auditorium moden dan lengkap yang selalu menjadi lokasi pelbagai aktiviti dari akitiviti untuk kegiatan untuk pelajar sekolah hinggalah kepada aktiviti persatuan serta akvitivi badan-badan kerajaan. Di dalam bangunan perpustakaan yang luas ini dilengkapi dengan banyak ruang untuk pelbagai kemudahan. Dari ruang santai untuk membaca akhbar dan majalah, ruang tontonan video dan audio, ruang untuk kanak-kanak, ruang membaca umum untuk dewasa, ruang untuk buku-buku rujukan, ruangan arkib lama, ruang kemudahan komputer dan internet, kemudahan fotostat, ruang pameran hinggalah kepada Galeri Sejarah Tawau dan Malaysia, semuanya sedia menunggu kehadiran untuk sesiapa yang datang mengunjungi.
Di Tawau ini tidak kurang juga terdapat mercu tanda yang boleh dilihat dan menjadi tarikan kepada pada pengunjung luar untuk dilawati. Antaranya Masjid Berkubah Hijau atau dikenali sebagai ' Masjid Al Kausthar ' yang dikatakan adalah masjid terbesar di negeri Sabah. Mula dibina pada tahun 1997 dan telah siap pada 2002 dengan kos yang menelan belanja hampir 32 juta dan kini merupakan mercu tanda kebanggaan umat Islam di seluruh daerah Tawau ini. Masjid ini pernah menjadi kunjungan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak untuk mengikuti Majlis Berbuka Puasa bersama rakyat Tawau pada tahun 2006. Masjid-masjid lain yang terdapat di Tawau ialah Masjid Raya yang dibina pada tahun 1972 di tapak masjid lama yang dahulunya dikenali sebagai Masjid Wilis dan sebuah masjid lama yang terletak di tengah bandar Tawau iaitu Masjid Bandar yang dibina pada tahun 1960.
Selain itu, Tawau juga boleh berbangga kerana memiliki sebuah bangunan pasar terbuka yang dikatakan adalah antara pasar yang terbesar di Malaysia. Bangunan Pasar Mega yang dikenali sebagai ' Pasar Tanjung ' ini adalah pusat penjualan untuk segala macam keperluan untuk masyarakat Tawau dari jualan sayur-sayuran, buah-buahan hinggalah jualan aneka keropok, ikan masin, rempah ratus dan bermacam lagi, semuanya boleh didapati di sini. Pasar ini adalah bangunan 4 tingkat yang dilengkapi dengan ruang makan di tingkat 2 dan di tingkat 4. Ruang makan di tingkat paling atas ini adalah sangat menarik kerana anda boleh melihat panorama seluruh bandar Tawau serta keindahan laut yang membiru dengan pelbagai kapal yang berulang alik di pelabuhan Tawau. Selain itu, kemudahan surau dan tandas juga disediakan.
Di Tawau ini, para pengunjung dari luar tidak akan berpuas hati dengan pulang jika tidak membawa balik buah tangan. Central Market Tawau atau lebih dikenali sebagai 'Pasar Gantung' adalah pilihan untuk mendapatkan barang-barangan perhiasan dan kraftangan sama ada perhiasan dari mutiara atau kraftangan dari siput-siput laut dari daerah Semporna atau juga pelbagai lagi barangan daripada rotan, kayu jati, buluh yang cantik-cantik dan unik buatan tangan dari Filipina dan Indonesia. Semuanya boleh didapati di sini dengan harga yang murah-murah dan menarik. Sekiranya anda ingin membeli belah barang keperluan rumah dalam suasana santai dan tenang tanpa kesibukan terlalu ramai orang dan tanpa kesukaran untuk meletak kereta, anda boleh mengunjungi Pasaraya Hypermarket Giant yang terletak 3 km dari bandar Tawau. Ruang membeli-belah yang sangat luas dengan pelbagai ruang-ruang kedai yang semuanya berada dalam satu tingkat sahaja tanpa perlu naik dan turun tangga selain kemudahan letak kereta yang sangat luas. Turut disediakan surau, tandas dan kemudahan perbankan mesin ATM pelbagai pilihan bank.
Pada setiap hari Minggu atau Ahad, para warga Tawau atau pengunjung dari luar boleh mengunjung Tamu atau pasar minggu di Takada atau Simpang 4 Jalan Apas. Begitu banyak barangan sama ada makanan, buah-buahan dan sayuran segar, kraftangan, haiwan belaan terdapat dan dijual di sana. Di Tawau ini juga amat terkenal dengan restoran makanan lautnya dan anda boleh menjamu selera anda dengan mudah dengan begitu banyak restoran seperti ini berhampiran dengan pantai di bandar Tawau. Kalau ingin menginap di Tawau untuk beberapa hari, begitu banyak hotel dari yang bertaraf 5 bintang hingga ke rumah penginapan yang berbajet rendah. Hotel Promenade yang terletak di Kompleks Eastern Plaza, Hotel Belfont Marco Polo dan Hotel Emas antara yang boleh menjadi pilihan anda. Selain menginap di hotel ini, anda juga boleh menikmati jamuan yang lazat sama ada secara 'Buffet' atau 'Ala Carte' atau juga menikmati makanan 'steamboat' yang menyelerakan.
Makanan di Tawau juga ada yang istimewa dan mungkin sukar diperolehi di tempat lain. Misalnya ' Nasi Kuning ' yang merupakan sarapan rasmi bagi orang-orang Melayu di Tawau sama seperti Nasi Lemak yang merupakan makanan sarapan popular di Semenanjung Malaysia. Selain itu, di sini terdapat juga ' Keropok Amplang ' yang merupakan kudapan istimewa di Tawau yang kebiasaannya menjadi oleh-oleh yang perlu dibawa balik kepada sesiapa yang datang mengunjungi Tawau. Sebenarnya ada banyak lagi makanan istimewa yang boleh diperolehi Tawau bagi yang ingin cuba mendapatkannya. Makanan Tradisi Melayu Tawau seperti sate, ikan bakar, sayap ayam bakar, pecal (gado-gado), soto banjar,cendol dan pelbagai jenis kuih muih seperti kuih Terang Bulan (apam balik), penyaram, baulu, wajik dan pais pisang, pais upi dan sebagainya. Makanan citarasa Indonesia juga amat mudah diperolehi di Tawau ini. Bakso, nasi lalap ( ulam ),murtabak jawa dan pisang pepek, semuanya menanti untuk dinikmati.

sumber
http://ms.wikipedia.org/wiki/Tawau

3 comments:

Gen2Merah said...

mak ooiii... sesak nya aku nak baca sejarah Tawau ni Ums... Napa tak letak perenggan? lenguh mata nak baca... hehehe.
pa pun nice info

Ums Niza said...

dah berapa kali aku edit sal perenggan tu..masih gak macam tu. Entah mana silapnya...hehehe..apapun tq membacanya

DinBlues said...

Aiseh men..rindu pulak dengan tawau nie..:)ada rezeki nak balik laa..

ermm follow me back..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...