Rakan Blogger

Tuesday, June 26, 2012

Teringat Kenangan Di Kota Kinabalu #1

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia yang sudi singgah ke blog Kancil 8349.

5.30 pagi sebegini, Kancil sudah turun dari rumah flat yang Kancil sekeluarga sewa. Turun ndak mengapa sebab turun je. Tapi kalau naik tu yang payah. Namun, Kancil sentiasa berfikiran terbuka sebab ia baik untuk kesihatan badan. Pagi - pagi macam nie, Kancil akan mengelap kereta Kancil yang dibaluti embun pagi. Kalau tidak, payah nanti dijalanan.

Awal pagi macam nie masih lagi gelap namun tulah cara Kancil. Bersenam dengan mengelap kereta. Pada mulanya, ramai jiran melihat tingkahlaku Kancil. Ada yang pelik dan ada juga yang tersenyum. Lama kelamaan, Kancil tidak kesunyian. Ada sudah teman bercakap di tempat letak kereta. Berbual - bual kosong dengan mereka yang sama - sama melakukan aktiviti awal pagi.

Ramai juga ingat yang Kancil nie kerja sebagai guru. Padahal, Kancil belum lagi bergelar guru. Mana tidaknya, Kancil dah bergerak dari rumah seawal 6.30 pagi. Padahal, waktu pejabat bermula 8 pagi. Sebenarnya, mahu menggelak dari kesesakan lalu lintas. Bikin tension orang kata. Sebelum tension kena cari jalan. Itulah cara penyelesaian Kancil. Datang awal ke pejabat.

Mungkin ramai yang menganggap Kancil nie guru di sekolah. Sehingga jiran pun memanggil Kancil nie "cikgu". Akhirnya, jadi doa. Kancil telah menjadi guru pada masa nie. Hehehehe...namun semua pada sikap dan disiplin kita juga. Jika sentiasa menjaga solat, bangun awal dan mesra dengan jiran - jiran. Mudah kita mendapat rezeki daripada Allah.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349

48 comments:

Aisy Nasiha said...

Oh ni kisahnya...
Tu yg dikatakan org, tuah manusia siapa yg tahu..

Alhamdulillah berkat kegigihan kancil dh bjaya.

lynn kamarul said...

moga Allah swt mempermudahkan urusan hidup kita sehari2

Cik Asma BLuppy said...

semoga ALLAH menberkati kita semua..;)

maszull said...

assalamualaikum kancil...betul tu rezeki di awal pagi...:)

baguznet said...

sebenarnya seronok bila dapat memulakan kerja seawal pagi, tak perlu tergesa-gesa

Aien Alien said...

kata2 itu satu doa...kata2 yang baik akhirnya kancil menjadi guru. hehe...sudah rezeki bergelar guru..

Mrs. Norrie said...

kagum dan tabik spring kancil rajin lap kete setiap pagi.....kete saya selagi tak boleh tulis i love u kat cermin dpn belakang selagi tak basuh...

:: Mrs.Eady :: said...

Alhamdulillah ~

QueeN TerataI said...

kata2 itukan mmg satu doa.. sbb tu kita disuruh untuk berckp yg baik2 saja...

K.Nor said...

YE BETUL,UCAPAN ITU ADALAH DOA CIKGU..NTI JADI GURU BESAR PULAK YE..AMINNN

Remy hazza said...

kata2 satu doa kancil..... cuma cepat atau lambat jer......
hanya kita sendiri yg berusaha ke arah apa yg kita inginkan....

Deq's Qienz said...

wahh trigin nkp kinabalu..nanak plak tgk slot akasia baru dejavu di kinabalu..hikhik

budak kacamata said...

alhamdulillah..berkat doa..sy pon ingat kancil nie cekgu sbl nie.huhu

Siti Suriani said...

bestt baa jadi cikgu.. :)

mselim3 said...

Rezeki jadi cikgu....sebab :
1- Selalu bangun awal pagi.
2- Doa atau ucapan jiran2 yang menyebut "cikgu" lama2 jadi betul , sebab setiap percakapan yang baik itu adalah doa....

Moga cikgu sukses selalu k....

Aishah Jahirah said...

awalnya...betullah awal pagi rezeki murah dan mudah masukkan....tp saya ni liat sikit...heheee

Aziela said...

Tahniah yer Kancil..Semoga akan terus berjaya. Tapi sikap bangun awal pagi tu memang mudah diturunkan rezeki. Exercise pula lagi tu... Eisshh..bilalah akak nak jadi rajin macam Kancil nie..

aizamia3 said...

dulu pun pernah gak ada budak sekolah tersilap panggil ai cikgu.. dan ada gak jiran kat umah mak ingatkan ai cikgu sebab selalu balik bawak beg isi dokumen kerja..

SP (spudinpunya) said...

dapat jadik cikgu pun ok dah :)

L said...

ada gaya cegu nih..=D bagusla siap2 awal bertolak awal2 .. nak elak kesesakan..=D

fairus said...

RAMAI JUGAK TEMAN-TEMAN SEKULIAH KITA DULU JADI CIKGU ERK..

mie said...

xpernah sampai ke sana lagi...
bila la agaknya..
ehehehee

3no gr33ny said...

kata2 tu memang doa =)

Kancil 8349 said...

Aisy :

betul tu...terima kasih

Kancil 8349 said...

Lynn :

terima kasih...amin

Kancil 8349 said...

Cik Asma :

Amin

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam mama....tepat tu mama

Kancil 8349 said...

baguznet :

betul tu...lagi senang hati

Kancil 8349 said...

Aien Alien :

betul tu...terima kasih

Kancil 8349 said...

Mrs. Norrie :

hehehe...untuk kesihatan badan bah tu

Kancil 8349 said...

Mrs Eady :

Amin

Kancil 8349 said...

Queen :

betul tu

Kancil 8349 said...

K. Nor :

Hehehe...GB ndak mahu...cukuplah jadi pentadbir suatu ketika dulu

Kancil 8349 said...

Remy :

betul tu

Kancil 8349 said...

Deq :

hehehe..jomlah datang ke sini

Kancil 8349 said...

budak kacamata :

terima kasih

Kancil 8349 said...

siti suriani :

betul tu best

Kancil 8349 said...

mselim3 :

betul tu dan terima kasih

Kancil 8349 said...

Aishah Jahirah :

hehehe...boleh diubah bah tu

Kancil 8349 said...

Aziela :

terima kasih...kita boleh berubah bah

Kancil 8349 said...

Aizamia3 :

hehehe...mana taw jadi guru juga

Kancil 8349 said...

SP :

hehehe,...betul tu

Kancil 8349 said...

L :

betul tu

Kancil 8349 said...

Fairus :

betul tu..kau di Melaka bolehlah jumpa dorang...aku nie di Sabah...

Kancil 8349 said...

Mie :

hehehe..ada rezeki akan datang juga tu

Kancil 8349 said...

3no :

terima kasih

iEdA said...

alhamdulillah...rezeki dr Allah berkat doa xputus2 ^_^

Kancil 8349 said...

ieda :

betul tu...terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...