Rakan Blogger

Thursday, November 17, 2011

Makin Mulia Sesuatu Pekerjaan Makin Banyak Cabarannya

Assalamulaikum dan salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia ke blog Kancil 8349.

Bila kita melakukkan sesuatu kerja dengan ikhlas dan jujur, selalunya ada orang memuji kita dan menghormati cara kita bekerja. Namun, tidak semua berkekalan. Kerana setiap pujian pasti membawa makna yang tersirat. Ia membuat kita sedia berwaspada atau leka dek dengan pujian menggunung.

Kini, siapa yang jujur akan tenggelam. Akan dikecam dan akan ditindas. Malah, makin ramai inginkan manusia ini tidak wujud di kalangan mereka. Mereka benci dengan manusia seperti ini. Mereka cuba membunuh dengan cara senyap dengan bersifat talam dua muka. Mereka akan berusaha untuk jatuhkan semangat manusia ini demi kepuasan hati mereka sendiri. Jika ini berlaku, maka hilanglah nilai  - nilai baik dalam diri manusia.

Tapi, jika manusia yang jujur nie pandai mengawal situasi dan bijak mengurus tekanan. Ia mungkin ditakuti oleh manusia bersifat PHD. Makin ditekan makin bersemangat pula dia menghadapi. Makin dimusuhi makin ramai plak yang menghormatinya. Selain itu, dia sentiasa berserah kepada Allah untuk mempermudahkan segala urusan beliau. 

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

26 comments:

yana-feehily said...

btl la kan cikgu..dunia dah berubah. org lagi takut nk buat baik. kalau buat jahat tu mcm jadi kebanggaan plk..


p/s - yana tag cikgu kancil

http://yana-feehily.blogspot.com/2011/11/contest-candid-time.html

Munnafendy said...

bila jadi macam tu kena amik PHD tu sbgai 1 pmbakar smgt!

Faz Abas said...

"Kini, siapa yang jujur akan tenggelam. Akan dikecam dan akan ditindas." - statement yang hampir 100% benar... tapi itulah ujian namanya :)

azam said...

:)biasalah tu...hidup tanpa cabaran tak best pulak

saffiya_aleesya @ echa said...

cuma kena ingat bila di kecam dan ditindas tu kita kena la bangkit.anggap itu semua sebagai cabaran dlm hidup..

QueeN TerataI said...

hidup ini mmg penuh dgn cabaran.. buat org yang baik mmg banyak dugaan yg Allah beri utk memperkuatkan lagi keimanan mereka kepada Allah... Bila menghadapi sesuatu dugaan dihadapi dgn tenang dan sabar pasti akan ada ganjaran yang Allah berikan..

Santri T.P.I.N.I said...

sabarlah cikgu, itu adalag ujian buat seorang pendidik disamping dengan kerenah anak murid yg pelbagai, ditambah lagi dengan beban yang ada... Terima kasih cikgu!

Kazman & Sue said...

ya betul tu... ambil semuanya sebagai cabaran untuk ....
tingkatkan prestasi...
kurangkan kontravesi....

ciK LyndaWawa said...

updet pasal result upsr plak..hehehe....=]

Run Away said...

ye...betul tu...bukan senang nak melaksanakan sesuatu tugas yg mulia...;d

cinnamon.com said...

INILAH SEBENARNYA UJIAN..JGN BERPUTUS ASA..

aimie amalina said...

aihh
manusia di dunia ni takkan pernah lenyap dari sifat PHD
nampak org lebh skit, mule la nak buat mcm2..

Kancil 8349 said...

Yana :

betul tu...makin sedikit orang baik....ada pun mereka tidak ramai...

terima kasih tag kancil...nanti Kancil akan ikut

Kancil 8349 said...

Munnafendy :

hehehe....

Kancil 8349 said...

Faz Abas :

betul tu..ujian kita untuk tidak dikenakan dan untuk berwaspada

Kancil 8349 said...

Azam :

betut tu...

Kancil 8349 said...

saffiya :

betul tu...jangan terus tewas selalu

Kancil 8349 said...

Queen :

terima kasih...betul tu...kita sentiasa ingat bahawa ia satu ujian untuk kita

Kancil 8349 said...

Santri :

terima kasih santri...

Kancil 8349 said...

Kazman :

terima kasih...jangan terus mengalah

Kancil 8349 said...

Cik Lyndawawa :

kancil dah update

Kancil 8349 said...

Run Away :

memulakan sesuatu lebih sukar berbanding yang sudah ada

Kancil 8349 said...

Cinnamon.com :

tidak akan berputus asa

Kancil 8349 said...

Aimie :

betul tu...mereka lebih senang buat jahat dari berbuat baik

maszull said...

assalamualaikum kancil...semoga kita dijauhi dr perasaan PHD nikn...:)

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam mama,

betul tu...semoga kita dilindungi daripada hasutan syaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...