Rakan Blogger

Sunday, June 26, 2011

Minat, Sayang Dan Cinta


Dulu, masa sekolah saya selalu gunakan istilah ini untuk mendekati seorang perempuan. Orang kata kita mula satu peringkat ke peringkat yang satu lagi. Sama jugalah proses nak berkahwin kan?. Dari merisik, bertunang hinggalah ke pelamin...kahwinlah maksudnya...

Peringkat Minat
Selalunya kita nie minat benda yang cantik dan menarik. Orang kata memuji sesuatu yang baik. Dan tidak saya nafikan saya memang meminati ramai kaum hawa. Berkawan dengan perempuan lebih ramai dari lelaki. Kerana minat kepada mereka...dah normal kan kita lelaki nie. Tapi ada juga lelaki yang cemburu kita ramai kawan perempuan. Hehehehe...mereka beranggapan ia tidak normal...

Peringkat ini juga saya dapat menilai mereka dari segi perangai, kegemaran, kelemahan dan segalanya yang ada di dalam diri gadis yang saya minati. Bila rasa ia sesuai di dalam hati saya. Saya akan mula mendekatinya sebagai kawan. Bukan bermaksud saya mudah jatuh cinta...hehehe

Peringkat Sayang
Bila sudah menjadi kawan, kita akan rasa sayang kepada kawan kita. Masa nie kita tunjukkan yang kita ambil berat pasal dia. Dan ia mengambil masa yang lama juga untuk berkawan. Sebab kaum hawa nie, kalau kau terus terang, dorang anggap kita memain je. So kenalah perlahan - lahan. Baru dorang faham yang kita sayang kat dorang.

Peringkat Cinta.
Perempuan nie akan terasa juga yang kita nie sayang kat dia. Dua sahaja pilihannya. Dekat atau menjauhkan diri. Bila dekat, mulanya dia mengambil berat sal kita. Mulalah dia call kita, mesej kita dan ada satu peringkat mahu berjumpa setiap minggu. Dengan berdua sahaja. Masa nie, kita luahkan rasa cinta kita kepadanya. Perempuan yang suka kepada kita akan menunggu situasi macam ini dan ini bagi mereka amat romantik.

Rasanya itu sahaja...saya sekadar berkongsi maklumat sahaja. Mungkin banyak kurangnya dan saya berharap dapat menjadi rujukan...

5 comments:

Eera Shera said...

kalau kau terus terang, dorang anggap kita memain je. So kenalah perlahan - lahan... setuju sbb kalo suka sgt pun bwk bersabar ler..hehe..tp jgn pendam lama2 pulak nt dia diambil org kan

Nur said...

tapi kalo jenis yang memang tak berterus terangs ampai sudah..haishh

Ums Niza said...

Eera : sebab itu pengalaman mengajar kita...hehehe..kena banyakkan bersabar....

Nur : Tu lain kisah pula...sebab tahap keyakinanya tidak ada dalam diri..kena bantu orang macam tu...hehehe...

maszull said...

assalamualaikum kancil....wah mcm tu yer...apa2 pun dah berjumpakan dgn pujaan hati kancil tu n semoga bahagia selalu yer...:)

Kancil 8349 said...

Waalaikumsalam mama,

terima kasih mama...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...