Rakan Blogger

Wednesday, June 15, 2011

"Segmen : Tabiat Saya Yang Paling Pelik"

Menarik juga segmen yang diberikan oleh Lulu Caldina nie. Tajuk segmen nie Tabiat Saya Yang Paling Pelik. Rasanya setiap manusia mempunyai tabiat pelik yang disedari mahupun tidak disedari. Dan selalunya yang menyedari adalah orang sekeliling kita...kalau nak kata diri sendiri, mesti minta pendapat orang lain baru tahu tabiat kita tersebut adalah pelik. Itu pandangan saya sahaja.

Bercerita mengenai tabiat saya yang paling pelik, sebenarnya banyak. Tapi tidak mahulah cerita semuanya...memalukan diri sendiri pula. Kekadang isteri saya pun terkejut mengenai tabiat saya nie. Tapi dia percaya, ia tidak membebankan orang lain. Katanya...Oklah, jom kita baca apa tabiat pelik saya dari kecil sampai ke dewasa ini.

"Segmen : Tabiat Saya Yang Paling Pelik"


1. Suka Kumpul Barang Mainan


Nielah tabiat pelik saya dari kecil sampai ke dewasa. Apa jenis mainan yang saya suka akan saya beli dan simpan di tempat khas. Jarang sekali saya bawa main. Kalau pun keluar dari tempat simpanannya. Yang pastinya saya cuma membelek - belek je barang mainan tersebut. Dulu masa tinggal di Puterajaya Telipok KK, saya simpan barang mainan saya di atas tv. Sedap mata memandang setiap kali balik dari kerja. Malah ia memberi saya ketenangan bila saya melihatnya. Tapi bila ada sudah 2 putera, saya kena simpannya untuk keselamatan barang - barang tersebut. Isteri saya memahami tabiat saya...hehehe....

2. Suka Membeli Dan Membaca Buku - Buku Komik


Ini lagi tabiat pelik saya. Walaupun sudah bergelar seorang guru dan dewasa tetapi saya masih berminat membaca buku komik malah memiliki semua edisi keluaran buku tersebut. Pernah seorang rakan di maktab menegur saya. Katanya kepada saya, kita nie sudah besar panjang, benda nie yang kau kejar sangat. Saya mampu tersenyum sambil menjawab dari saya membeli sekotak rokok lebih baik saya membeli sebuah buku walaupun ia komik. Isteri saya pun pernah berkata demikian, tapi selepas saya memberi jawapan yang sama. Dia pun faham. Saya berkata malah lagi teruk, saya membeli sekotak rokok atau sebuah buku...hehehehe...

3. Suka Mengelamun Bila Berseorangan


Ini lagi bahaya. Tetapi memang pelik. Kalau saya berseorangan, pasti saya suka mengelamun sendirian. Lebih - lebih lagi ketika memandu pergi ke tempat kerja atau  ke mana destinasi sahaja jika saya bersendirian. Masa itulah saya mengelamun sendirian. Tapi dalam masa sama pemanduan saya tetap fokus. Hehehe...kekadang saya akan memikirkan apa yang akan terjadi apabila saya sampai di destinasi yang saya tuju. Mulalah memikirkan benda - benda yang menarik yang tentunya menggembirakan hati saya. Walhal, benda tersebut tidak terjadi. 


Selain itu, ketika membaca buku. Mulanya membayangkan diri sendiri tentang watak dalam buku. Berangan - angan ingin menjadi watak tersebut. Hehehe....saya rasa bukan saya seorang yang bertabiat macam nie...mungkin ada yang diluar sana sama macam saya. Membayangkan diri sendiri tentang watak dalam buku...hehehe.

Oklah, ini sahaja sebahagian tabiat pelik saya yang ingin saya kongsikan. Orang kata jika tak kenal maka tak cinta. So, kalau korang tak kenal saya maka korang tak tahu apa perangai saya. Hehehe...macam mempromosi pula. 


11 comments:

cayob said...

akhiarnya ikut juga.....ko..macam tu lah....teruskan ikut segman

Ums Niza said...

hehehehe...mencuba nasib geng...kita bukannya kreatif sangat...

imnabila said...

ni tabiat org cermat ni.. hehehe.. :)

Eera Shera said...

salam.singgah sini..suka komik ek?komik one piece layan x?hehe

Ums Niza said...

Imnabila : hehehe...eya ke...ndak taw mau beli apa lagi.

Eera Shera : salam....apa jenis komik pun saya layan cuma one piece saya belum ada...sebab bagi saya ia baru. Hehehe...kat kampung saya susah mahu memperolehi komik hanya bandaraya Kota Kinabalu je yang ada...kat sana banyak...hehehe..makasih singgah

shedameor said...

http://shedameor.blogspot.com/2011/06/segmen-tabiat-saya-yang-paling-pelik.html?showComment=1308307590124#c1917302586549957085


sheda pon join jugak :)

Ums Niza said...

Sheda : mengapa post kat komen aku nie...cukup je kat lulu pages. Tak apalah...hehehehe

Lulu Caldina said...

lulu pernah jumpa juga org yg mempunyai minat yg sama spt nombor 1 dan 2... bagi lulu minat yang unik.. :)

Ums Niza said...

wah...satu penghargaan untuk saya. Terima kasih Lulu sebab sudi komen post saya. hehehehe..memang unik sebab kita nie dah dewasa masih lagi simpan barang2 macam tu...hehehe...untuk diri sendiri dan tidak mengancam kesihatan pun...

sarahomei said...

saya suka mengelamun...jom mengelamun di blog saya..follow sekali taw..hihihi...

http://sarahomei.blogspot.com/2011/06/segmen-tabiat-saya-yang-paling-pelik.html

Ums Niza said...

wah....samalah kita...hehehe...berhati2 je..jangan salah mengelamun...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...