Rakan Blogger

Sunday, April 29, 2012

Sejarah Merupakan Pengalaman Kita

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia yang sudi singgah ke blog Kancil 8349.

Kancil akui ramai yang bencikan mata pelajaran sejarah di sekolah. Kerana ia satu subjek yang memerlukan daya ingatan yang tinggi malah pemahaman yang mendalam. Bagi mereka yang ndak suka, mereka lebih percaya pada fakta sekarang berbanding melihat atau membaca fakta sebelumnya. Mengapa?

Semua kerana malas untuk membuang masa. Malas untuk  berfikir malah malas untuk membuang tenaga mengkaji sesuatu sejarah. Bagi mereka tidak perlu untuk pandang ke belakang dan mesti pandang ke hadapan. Tempuhi semua tanpa mengatur strategi yang baik dan tersusun. Lebih - lebih lagi mereka yang cetek pemikiran dan tidak luas pengalaman. Mudah sangat dipermainkan oleh golongan yang inginkan kepentingan mereka.

Pernahkah kita terfikir mengapa sesuatu peraturan dibuat? Apa sebab dan mengapa kita mesti mengikutinya. Kita hanya tahu membantah semua peraturan itu salah dan susahkan kita. Tapi dengan ada peraturan ini, ia membantu kita sebenarnya. Tapi ada orang kisah dengan sejarah sesuatu peraturan. Ini baru peraturan belum lagi sejarah sesuatu kisah yang berlaku di Malaysia.

Bagi kita generasi muda, buat apa kita mahu sibuk dengan masalah orang lain yang suka susahkan orang lain. Mereka lebih gembira bila kita membantu tapi bila mereka berjaya. Kita di mana nanti? Alangkah elok jika kita melihat sahaja. Utamakan apa yang penting. Kita belum ada duit dan pekerjaan seperti mereka. Buat apa kita mahu ikut mereka? Fikirlah sendiri...

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

19 comments:

dhiera said...

saya suka kan subjek sejarah. sejarah is fun with imaginasi..

iEdA said...

tnpa sej lalu, myb kita kn ulang blk semua yg penah blaku...i luv history!! ^_^

ShahzCudin said...

dulu masa sekolah kurang minat subjek sejarah..bila dah besar ni baru taw pentingnya subjek tu untk kita ni kenal lebih diri kita nih..

Pen Biru said...

memang betul..org skerang dah malas nak berfikir.hanya sukakan sesautu yg santai dan hiburan je

cleverspider55 a.k.a alam1cinta said...

betol2..dari sejarahlah kita tahu asal usul,kenal diri kita,datuk nenek moyang kita,bangsa kita,negara kita.Sejarah memang penting!

SimplySeoul said...

masa jadi gstt dulu, rasa azab sgt ajar sejarah ni.

SimplySeoul said...

Bukan azab sebab subjek...sebab students liat betul mau belajar.

ciK LyndaWawa said...

sejarah jadi best klu cikgu dia bez..heheh

Kancil 8349 said...

dhiera :

alhamdulillah..so banyak sejarah taw pasal negara kita lah nie

Kancil 8349 said...

iEdA :

alhamdulillah...betul tu

Kancil 8349 said...

ShazCudin :

Alhamdulillah..masih ada masa untuk belajar semua tu

Kancil 8349 said...

Pen Biru :

Tu yang bikin takut...nanti ada yang mengharap je

Kancil 8349 said...

cleverspider55 :

selamat kembali ke blog Kancil...

betul tu...terima kasih

Kancil 8349 said...

Simply Seoul :

betul tu...tapi kita kena guna psikologi yang mantap

Kancil 8349 said...

Cik Lyndawawa :

hehehe..betul juga tu

remyhazza said...

sejarah itu penting utk kita kenal jati diri kita sendiri..... disitulah peradaban bermula....

Kancil 8349 said...

remyhazza :

betul tu..belajar apa yang telah dilalui oleh mereka

etuza said...

di sekolah dahulu saya minat sejarah, selalu dapat good mark...

Kancil 8349 said...

etuza :

alhamdulillah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...