Rakan Blogger

Friday, March 9, 2012

Bila Rasa Diri Tidak Dihargai

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia yang sudi singgah ke blog Kancil 8349.

Hari nie Kancil ingin berkongsi satu cerita mengenai luahan seorang mak cik terhadap anak buahnya. Kisah berlaku di tempat kampung mertua Kancil. Sedih juga mendengarnya namun itulah hakikat yang perlu diterima. Mak Cik nie hanya tinggal berseorangan di rumah. Badannya ndak seberapa sihat. Namun dia cukup gembira apabila anak buahnya datang mengunjunginya.

Walaupun anak buahnya datang dengan tangan kosong dan hanya datang mengisi perut. Namun mak cik nie tidak kisah sangat. Baginya ia satu penghargaan. Dia memahami anak buahnya masih bujang, menyewa di rumah kedai dan tiada orang membasuh pakaian kotornya. Boleh dikatakan, anak buah nie tiap - tiap minggu menghantar pakaian ke rumah mak ciknya.

Bersebelahan dengan rumah mak cik tersebut adalah mak cik sebelah bapa anak buah tersebut. Jarang dia ke rumah mak cik sebelah bapanya. Jarang juga dia menyusahkan mereka. Namun, yang jarang tu jugalah yang diajak makan di restornan sedangkan mak cik yang memberi dia makan, membasuh pakaiannya tidak diingatinya. Malah dikatakan jahat. Hati siapa tidak sedih.

Sekarang, anak buah tu dah bergaji besar. Dia sudah jarang datang ke rumah mak ciknya. Jarang sudah membawa pakaian kotornya. Malah, kalau terjumpa di bandar. Dia terus menoleh ke arah lain tidak pun menggelak untuk berjumpa. Kancil pun rasa sedih bila mendengar cerita macam nie. 

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

38 comments:

AishaMyra said...

anak buah tak tahu diuntung . Kesian makcik tu . Apalah salah makcik tu sampai dia sanggup buat maktik tu macam tu . Tak sanggup nak bayangkan kalau terjadi kat diri saya . Semoga makcik tu tabah ya .

maszull said...

assalamualaikum kancil....anak buah yg x mengenang budi,sanggup buat mak saudaranya mcm tu bila dah senang lupa diri...:)

Bui Junaidi said...

KESIAN MAKCIK TU KAN
APALAH PUNYA ANAK BUAH,MMG TAK KENANG BUDI LANGSUNG

Yatie Awang said...

susah juga kalau orang yg tak kenang budi ni...

Adylia Qarissa said...

tak kenang budi!

Afiq Yassin said...

ada juga org mcm ni. btw afiq selalu kng budi org yg buat baik dkt afiq

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

sedihnyer... hari ni hari makcik tu terima kesedihan macam tu , lepas ni masa anak buahnya pulak , kita xtahu . Allah itu maha adil . tidak di sini , di akhirat sana pasti akan disoal~

aReLaN said...

rugi je bagi makan,tolong basuh baju pe sume kalau jenis tak kenang budi ni.tanpa makcik tu,dia tak dapat la merasa cam dia rasa skang.eeiiii

:: Mrs.Eady :: said...

alahaiii..

Gen2Merah said...

anduk bah... kesian plak macik tu kan.. sabo je la

3no gr33ny said...

ni la namanya kacang lupakan kulit...tak hargai yang dah berjasa pada kita..tidak pula rasa bersalah

Masz Sidek said...

kesian nye mak cik tu...
suatu hari nanti bila dia dlm kesusahan... pasti mak cik tu yg dia cari semula...
alahai manusia...

AriF FaZDiLaH said...

cobaan..betui..

Aien Not Alien said...

sedihnya...alahai la anak buah, apa tak ingat ke jasa mak cik tu.. hmmmm

remyhazza said...

dasar takde terima kasih.....
manusia kekadang lupa biler berada di puncak....

cIk JanNah said...

ya allah kesiannya. cari bila susah tinggal bila senang. macam tu lah kalau org tak tahu bersyukur.

Aishah Jahirah said...

xadil betul....mak sedara belah ayah ke belah mak ke mana blh dia buat macam tu.srg layan baik,srg layan buruk....mak sedara macam mak kita sendiri la...ishhh...

Kancil 8349 said...

AishaMyra :

Amin...semoga mak cik tu akan tabah dan bahagia selalu...Allah sentiasa bersama - nya

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam Mama,
tu lah mama...manusia macam nie patut kena kerat je

Kancil 8349 said...

Bui Junaidi :

betul tu...Kancil pun kasihan dengan mak cik tu

Kancil 8349 said...

Yatie Awang :

Betul tu...bikin panas

Kancil 8349 said...

Adylia :

betul tu

Kancil 8349 said...

Afiq :

Alhamdulillah...moga kita menjadi lebih baik dari orang tu

Kancil 8349 said...

eeiyss :

betul tu...semoga orang tu menerima balasannya

Kancil 8349 said...

arelan :

tulah pasal...lupa pada jasa orang

Kancil 8349 said...

Mrs Eady :

tulah bah

Kancil 8349 said...

Gen2Merah :

sabar je lah

Kancil 8349 said...

3no :

orang macam nie lupa asal usul

Kancil 8349 said...

Masz Sidek :

betul tu...

Kancil 8349 said...

Arif :

betul tu

Kancil 8349 said...

Aien :

sombong sebab dah kaya bah orang tu

Kancil 8349 said...

remyhazza :

betul tu...ambil iktibar dari kisah nie

Kancil 8349 said...

Cik Jannah :

betul tu...bikin panas

Kancil 8349 said...

Aishah Jahirah :

betul tu...tapi dia lupa semua tu...semoga dia diberi pengajaran

Ckin Kembaq said...

ibarat si tangganglah....hmm..nanti dia akan sedar la tu..inshaAllah..doakan dia naa..

cik najihah said...

allah Maha Kaya..akan ada balasannye kelak..semoga kita xtergolong dalam golongan yang macam tu

Kancil 8349 said...

Ckin Kembaq :

Amin...semoga dia berubah

Kancil 8349 said...

Cik Najihah :

betul tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...