Rakan Blogger

Thursday, March 15, 2012

Jawapan Daripada Wordless Wednesday # 31

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia yang sudi singgah ke blog Kancil 8349.


Ramai yang mengatakan gambar nie cantik dan indah. Kancil sendiri mengakuinya dan suka melihat kawasan nie. Kawasan ini terletak di daerah Semporna dan nama kampung ialah Kampung Bangau - Bangau. Gambar di atas nie merupakan laluan perahu dan bot yang keluar masuk dari kampung bersebelahan seperti Kampung Ubian dan Kampung Panji.

Sistem kumbahannya tiada. Dorang main buang dekat laut. Begitu juga sampah - sampah di rumah. Semua buang dekat laut. Namun, sekitar kawasannya mempunyai paya bakau. So sampah tidak keluar terus ke laut. Walaupun perairan di kawasan nie kotor, tapi ia tidak sampai ke pulau - pulau pelancongan. Majlis Daerah Semporna (MDS) sedang berusaha untuk membersihkan kawasan perairan sampai menyarankan penduduk tempatan untuk menjaga kebersihan. Namun manusia, susah nak dikata.

Disebabkan ia laluan air, so ndak ada sampah kelihatan dan kebetulan ia air surut. Dari laluan inilah, Kancil ke laut bersama bapa Kancil. Sebab kampung Kancil di dalam. Kalau lalu bawah rumah bahaya. Orang boleh buang air panas dekat kita...hehehe. Penduduk sekitarnya adalah masyakarat suku kaum Bajau. Tidak jauh dari tempat gambar nie ada sebuah sekolah yang terletak di atas pulau. Hanya jambatan menghubungi sekolah nie. Pernah terbakar sekitar tahun 90-an.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

55 comments:

Ezad Skytech said...

oh...begitu ceritanya...
sekolah atas pulau...unik...:D

Aien Not Alien said...

teruskan usaha menggalakkan penduduk sekitar kawasan kampung ni untuk menjaga kebersihan walaupun memakan masa yg lama untuk lihat perubahan...


*cantik & bersih itu lebih baik... :)

:: Mrs.Eady :: said...

teringin nak pegi mabul island..

Kakzakie said...

Buang segala dlm laut... lepas tu tangkap ikan utk jadikan lauk huhu...

cinnamon.com said...

manusia yg berakal mmg susah utk di ajar..

hya org berakal dan berilmu saja utk tak perlu di ajar.

terima kasih..

azam said...

memang cantik

remyhazza said...

nak kena buat kesedaran dari rumah ke rumah ler kancil.....
tanamkan semangat jaga kebersihan....

tapi pic nie memang cantik.....
nie kawasan yg dipanggil bajau laut kan...

nurpiska said...

ouh dekat semporna rupanye.

Gen2Merah said...

ooo cenggitu

Santri T.P.I.N.I said...

bila dengar cerita kancil ni tak jadi pulak rasanya nak mandi... cancel!!

tie gadies said...

nice 2 know u kancil...

Aishah Jahirah said...

unik sebab atas air umah..susah nak ubah jugak tu sebab dah terbiasa buang sampah n sbgnya terus ke dalm air.bila la nak sampai sabah srwk ni...huhuu

Adylia Qarissa said...

kalo buang air panas lebih 'ok' dari membuang 'toott'' hahaaa :)

cIk JanNah said...

kalau mcm tu adakah najis tu memang akan terapung merata2? jannah pernah pegi gak kawasan macam dalam gambar tu. tapi memang nampak sampah sarap atas air, tapi mungkin diorang dah biasa kan

maszull said...

assalamualaikum kancil....wah bila dah ada info mcm ni dr kancil barulah faham mekacih kancil...:)

Kancil 8349 said...

Ezad :

memang unik...cantik dan menarik...

Kancil 8349 said...

Aien :

betul tu..namun tulah masalah sikap orang sini...actually bukan penduduk tempatan je...PATI pun satu hal

Kancil 8349 said...

Mrs Eady :

jomlah datang ke sini...

Afiq Yassin said...

untung kancil dpt rasa pergi laut.. afiq ni stay kt darat jrg jumpa laut sbb tu rasa jelez sikit ni.. hu3

3no gr33ny said...

ooo..bahaya2 lalu bawah rumah orang ek..huhu..pernah kena ke sahabat Kancil?? heheh

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is terbaca komen kak zakie.. hheehhe... camne la ye... apepun kancil, is respon untuk ww witu , sekali sekal masak tu, kadang2 bila masak, jadi sangatlah sedap (^___^)

Yatie Awang said...

akak tengok gambar tu kan? teringin pulak rasanya nak ke situ

ANISA said...

ye ke ni....tapi mmg menarik tmpt tu...

Gen2Merah said...

badminton kita malam ni ums

khairul said...

bila la leh ke sabah nie

dhiera said...

salam kancil~
baru dapat blogwalking ke sini.. bawah rumah dorang tu boleh lalu jugak ea? ada bau tak kat situ?

Dania Eryati said...

pernah ke semporna tp belum pernah masuk memana pulau d sana...walau keja dgn sabah parks..masih belum berpeluANG ke sana lagi..ehehhe

~SaL IjOu~ said...

x ley bayang cmne kalo hidup xde sistem kumbahan..huhu~

Ckin Kembaq said...

kalu ribut mai ni, habis tak rumah tu?huhu

Kazman / Sue said...

Oooo... itu sebab IWK tak de kat sana.. tu yg orng kampung buang aje... heee3x

Kancil 8349 said...

Mrs Eady :

jom lah datang ke sini

Kancil 8349 said...

Kakzakie :

huhuhu....tapi ada ke ikan makan benda2 macam tu....

Kancil 8349 said...

Cinnamon.com :

betul tu...semoga mereka sedar

Kancil 8349 said...

azam :

terima kasih

Kancil 8349 said...

remyhazza :

betul tu...memakan masa yang lama tu...namun usaha sudah ada...yup...

Kancil 8349 said...

nurpiska :

betul tu...

Kancil 8349 said...

Gen2Merah :

Macam tulah

Kancil 8349 said...

Santri :

hehehe...cari yang pulau yang cantik

Kancil 8349 said...

tie gadies :

thanks

Kancil 8349 said...

Aishah :

macam tulah...sabar je kami orang sini

Kancil 8349 said...

Adylia :

hehehe...

Kancil 8349 said...

Cik Jannah :

betul tu...

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam mama,

hehehe...terima kasih kembali

Kancil 8349 said...

Afiq :

hehehe....ndak apa...

Kancil 8349 said...

3no :

ndak pernah cuma dengar orang lain cerita

Kancil 8349 said...

eeiyss :

hehehe...sabarlah

Kancil 8349 said...

Yatie :

jomlah datang ke sini

Kancil 8349 said...

Anisa :

Memang cantik taw

Kancil 8349 said...

Gen2Merah :

hehehe...malam nie lagi

Kancil 8349 said...

khairul :

berharap bro dapat buat show di Sabah

Kancil 8349 said...

dhiera :

bermacam2 bau kamu akan rasa...hehehe

Kancil 8349 said...

Dania :

wah...patutnya pergi ke sana...ambil pengalaman

Kancil 8349 said...

SaL ljou :

hehehe...mereka dah biasa...

Kancil 8349 said...

Ckin Kembaq :

ndak juga sebab ia terlindung...

Kancil 8349 said...

Kazman :

hehehe...betul tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...