Rakan Blogger

Tuesday, March 27, 2012

Lembu Punya Susu Sapi Dapat Nama

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia yang sudi singgah ke blog Kancil 8349.

Kancil memohon maaf sekali lagi kepada semua rakan blogger kerana Kancil belum sempat untuk membalas kunjungan kamu. Insya Allah, setelah urusan Kancil selesai dalam dua minggu nie barulah Kancil langsaikan hutang Kancil. Hehehe...

Hari nie Kancil ingin berkongsi pandangan dan pendapat mengenai tajuk entri di atas. Tentu ada di antara kita pernah mengalami situasi seperti nie. Dan ada di antara kita rasa tidak puas hati malah geram apabila segala usaha kita lakukan orang lain yang mendapat hasilnya. Malah kita dianggap sebagai penghalang atau punca masalah kepada kejayaan mereka.

Kancil pernah melalui semuanya dan masa kini pun sama. Susah untuk kita lari dari situasi ini. Sebab ia datang tanpa kita sedari. Lebih - lebih lagi bila kita melakukan kerja yang ikhlas dan bersungguh - sungguh tanpa mengharapkan balasan. Kerana sikap sedemikian, orang lain mengambil kesempatan di atas kelemahan kita. Memang kita dinampak oleh manusia lain, tidak berguna walhal hakikatnya kerja itu adalah kerja kita.

Tapi, kuasa Allah diluar jangkaan kita. Jika kita berada di pihak benar. Maka kebenaran itu akan datang sendiri. Ndak perlu kita bersusah payah menyakinkan bahawa itu kerja kita. Kerana manusia yang berakal akan mengetahui apa yang telah kita lakukan. Anugerah dan pujian hanya tengelam mengikut masa tetapi pengalaman yang tersimpan di dalam otak akan kekal jika kita sentiasa lakukan.

Jika ia berlaku di tempat kerja anda. Janganlah buat kerja untuk si kaki bodek boss. Bikin panas hati. Lebih baik melarikan diri sahaja dengan memberi seribu alasan. Biarlah boss sendiri yang mengarahkan kamu dan bukan orang seperti mereka. Mereka bukan yang berikan gaji kepada anda tetapi boss anda. Sebaliknya jika boss yang bersikap demikian. Jangan lupa letak nama atau tanda anda di setiap hasil kerja kamu. Kalau pun kamu dibuang kerja kerana macam tu. Ada majikan lain yang akan mengambil kamu.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

50 comments:

azam said...

:)...betul

:: Mrs.Eady :: said...

setuju :)

shark said...

shark x heran sgt ngan kaki2 bodek nie..
org2 cmni mmg buang masa jer.
janji kita tau kita punya bakat/usaha.

fiza nurani said...

bersabarlah kancil, tuhan mengetahui segalanya, biar sakit didunia, jangan sakit diakhirat :)

Masz Sidek said...

setuju dgn apa yg kancik katakan...
insya-Allah kebenaran akan terbukti di pihak yg benar...

QueeN TerataI said...

betul dan setuju sgt kancil.. Queen juga pernah hadapi situasi ini...

Yatie Awang said...

betul tu kancil, Allah tahu segalanya..

maszull said...

assalamualaikumkancil...yer betul tu apa2 yg kita lakukn orang lain yg dpt habuannya tapi biarlah mereka satu hari nanti akan ada balasan pada apa yg dilakuknnya tu...:)

ShahzCudin said...

setuju ngn entri ni..

Pen Biru said...

ia selalu berlaku ke atas diri saya.hmmmmmmmmmmm

cinnamon.com said...

sabar ajelah cikgu.

Allah Maha mengetahui.

Pn. Sheila@CC said...

sabar yer kancil... dlm idp ni macam ni org y pandai bermain kata, mengatasi segalanya wlupun usaha mereka tak seberapa...

AriF FaZDiLaH said...

lembu dan sapi tak dipisahkan..

Kakzakie said...

Walau rasa rgui tapi di akhirat ada balasannya - sabarlah cikgu.

Itulah penting kalau jadi ketua menilai dari mata hati bukan mendengar dari sesama pekerja bawahannya...

Santri T.P.I.N.I said...

sabarla kancil , yg penting kerja kita ikhlas... Allah tahu.

Kazman Sue said...

memang menuntut kesabaran yang tinggi bila berada di situasi begini...

P#eoniX said...

sabarlah...satu hari nanti baru orang tau yang mana kaca,yang mana berlian....gud luck!!!!

cIk JanNah said...

selalu mmg kita jumpa spesis manusia mcm tu. kaki bodek org kata. tp bila kita sabar insyallah ada imbuhannya :)

Aishah Jahirah said...

selalu terkena macam ni...depan bos kemain rajin,tp keje org lain yg siapkan.xpe Allah tahu apa yg kita buatkan....

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

hmm prkongsian yang menarik..

ia berlaku di sekitar kita tanpa kita sedarinya

Aien Not Alien said...

setuju dengan kancil...


kalau boleh kita elak eloklah kita elak supaya tidak timbul sebarang ketidakpuasan hati..bikin panas hati je..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

xpe...apepun yang menilai penat lelah kita adalah DIA... insyaALLAH walau xdapat di sini kita dapat di sana... p/s: pesanan untuk is jugak... mang situasi tu xdapat lari dari kehidupan kita kadang2... cuma kita perlu didik hati agar ikhlas... insyaALLAH sebagaimana dalam entri WW incik husband http://babahhumaira.blogspot.com/2012/03/wordless-wednesday_28.html (^___^)

Ct R Miena said...

ngeh3...

eita said...

betol2...

3no gr33ny said...

keadaan hanba sbg pelajar tersangatlah selalu hadapi situasi ni

Kancil 8349 said...

Azam :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Mrs Eady :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Shark :

betul tu...semoga kita sentiasa berwaspada

Kancil 8349 said...

Fiza :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Masz Sidek :

terima kasih....

Kancil 8349 said...

Queen Teratai :

semoga kita berwaspada lagi

Kancil 8349 said...

Yatie Awang :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam mama,
betul tu mama...kancil pun sudah menerima kebaikan daripada kejadian yang pernah menimpa kancil dulu

Kancil 8349 said...

ShahzCudin :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Pen Biru :

sabarlah...semoga Allah melindungi kamu selalu

Kancil 8349 said...

Cinnamon.com

terima kasih...memang bersabar nie

Kancil 8349 said...

Pn. Sheila :

betul tu...semoga kita lebih berwaspada...

Kancil 8349 said...

Arif :

betul tu...hehehe

Kancil 8349 said...

Kakzakie :

betul tu...dulu dah pernah kena...sekarang alhamdulillah...diperakui kerja Kancil

Kancil 8349 said...

Santri :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Kazman Sue :

betul tu...sabar je

Kancil 8349 said...

P#eoniX :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Cik Jannah :

betul tu,...bersabar lebih baik

Kancil 8349 said...

Aishah Jahirah :

betul tu...sebab tu kita kena bekerja secara strategi...

Kancil 8349 said...

Muhammad Saiazuan Norhalik :

terima kasih...

Kancil 8349 said...

Aien :

terima kasih kerana sudi menyokong

Kancil 8349 said...

Eeiyss :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Ct R Miena :

hehehe

Kancil 8349 said...

Eita :

terima kasih

Kancil 8349 said...

3no :

memang betul tu...kena pandai kawal situasi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...