Rakan Blogger

Thursday, January 12, 2012

Mengurus Masa Yang Baik

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia kerana sudi singgah ke blog Kancil 8349.

Ramai yang mengatakan mereka tidak cukup masa untuk buat ini atau buat itu. Ramai juga yang mengatakan masa terlalu singkat untuk melakukan kerja yang diberikan. Malah ada juga kata, masa terlalu cepat bergerak. Mengapa?

Pemikiran kita yang membuat kita seperti itu. Kita yang anggap macam tu. Kalau kita tidak menganggap macam tu. Macam mana? Mungkin kita dapat mengurus masa kita dengan baik. Dengan mencatat setiap pagi perkara yang patut kita lakukan pada hari ini. Jangan terlalu berfikir atau panik dalam merancang sesuatu perkara.

Masa dapat diurus jika kita mengatur dengan berkesan. Mengatur masa yang sepatutnya. Mengutamakan yang utama dan mengurangkan masa yang kurang patut kita lakukan. Seperti tidak berfaedah. Jika perkara yang kita lakukan untuk ketenangan diri dan baik untuk diri ndak salah jika kita habiskan masa untuk itu. Tapi sekali sekala je sebab kita ada perkara lain lagi perlu kita lakukan.

Masa nie tidak boleh diambil balik. Oleh itu kita hargai setiap masa kita walau dimana kita berada dengan bersikap positif dan aktif. Sebab ia akan menjadi sejarah yang akan tersimpan di dalam hati kita mungkin pada orang yang mengenali kita. Percaya bahawa apa yang kita lakukan akan tidak disia - siakan malah kita akan merasa masa lambat bergerak.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

48 comments:

remyhazza said...

masa harus diuruskan ngan bijak....
be a smart planner....
result nanti pun smart jugak....

syuzi syofia said...

yup!! kita kene bijak dlm menguruskan mase.. klu x bijak mengurus mase... mmg kite akan tenggelam dgn mase...!! sbb mase selalu melalaikan kite... (^_^)

QueeN TerataI said...

yes!! saya sokong komen cik syuzi.. opsss puan Syuzi... hehehe

cinnamon.com said...

kak amat menepati masa..di siplin,kerja yg berkualiti..kak terapkan pada anak2.masa main,main,masa belajar, belajar,masa buat lawak,boleh ketawa..masa mkn kena sama2,mkn sambil berjln 'siap'

minum juga, tak boleh berdiri sambil minum,kalau tak ada tmpat duduk,kena mencangkung pun,mencangkunglah.

lari tajuk ke ni kancil..?

ciK LyndaWawa said...

cikgu, saya dah buat doodle untuk cikgu..hehehe=]

Rahmah Ram Ram said...

betul tu cik kancil saya sokong. sememangnya kita yagn perlu kejar masa bukan masa yang kejar kita seeloknya gunakan masa yagn berkualiti itu kearah kebaikan dan lebih positifkan diri.

3no gr33ny said...

buat masa sekarang,,hamba cuba mengadpatasi jadual baru sebagai pelajar di awal sem dan masih cuba utk menguruskan dengan terbaik..

masa untuk bersuka
aktiviti kesenian dan kebudayaan
pelajaran dan lain2 jgk

maszull said...

assalamualaikum kancil..bijak menguruskan masa adalah satu perkara yg paling baik sekali....moga setiap masa yg kita lalui akan digunakan dgn sebaik2nya...:)

Cik Gee said...

pada gee, cara uruskan masa yg terbaik adalah dgn mgamalkan konsep jangan bertangguh dlm buat sesuatu perkara..

kalau kita byak bertangguh tu pasallah kerja pon jadi banyak bertimbun2..

it sure helps a lot.. (:

Woofer Storm said...

masa itu emas,uruskan dengan sebaik mungkin..

slmt malam^^

saffiya_aleesya @ echa said...

saya ni kadang2 suka leka tu yang kadang2 tak sedar masa tu dah terbuang macam tu jer..

EmpayarUtama said...

Betullah kancil. Rata rata kita sukla buat kerja last minit...

Oh yea; berat sangatkah entri saya? kalau camtu bacalah komen... :)

SimplySeoul said...

Sorry lama xlawat blog kancil. Kadang2 bila flashback balik apa yg sdh jadi tahun sebelum ni macam banyak buang masa. accomplishment pun ala kadar. mau putar balik ndak boleh. menyesal pun ndak guna.

Gen2Merah said...

ya, hargai masa dgn sebaiknyaaa..

Eza Boom Boom :) said...

jangan sia-siakan masa dengan sewenangnya. sekali terlepas, melepas selamanya. Moga masa yang kita luangkan adalah untuk saham akhirat. Jauhi perkara-perkara lagha. :)

cik Kartun said...

masa itu emas..
kenapa emas? tak belian kew.. hihihi

Anak Wak Mail said...

gunakan masa dengan bijak,,hargai setiap masa yang Allah kurniakan,,jangan menyesal tak sudah nanti..

Allah bagi masa dah cukup,,kita je manusia ni sentiasa nak lebih..hehe

:: Mrs.Eady :: said...

suka org yg tepati masa :)

khairul said...

kdg2 org kita ni byk sgt alasan sbb itulah kita x maju..

Cikgu cikgi ..ada brani ka ? .http://gilamodified.blogspot.com/2012/01/angel-beats-mira.html

masz said...

Cara pengurusun masa tu memang penting....
Bila melakukan sesuatu... dahulukan yg penting dulu... yg tak berapa penting tu buatlah bila ada kelapangan...

HeNRieTTa JoSe said...

Info Yang Sangat Menarik....Rietta pown selalu bersungut xde masa, xcukup masa....

CekbOlat-bOlat said...

skrg bolat byk hbskn mse dgn blog >__<
any advice? muehehe

Emmet said...

wah, entry yang menarik, blog ni pun lawa, keep up the good work! :D

aimie amalina said...

betol tu cikgu :)
Tuhan bagi kita 24 jam kan, tiada yg mustahil, tiada alsan utk kita ckp x da masa..

Kancil 8349 said...

remyhazza :

betul tu...biar gempak

Kancil 8349 said...

Syuzi :

betul tu...masa akan membuat kita lalai

Kancil 8349 said...

Queen :

kancil pun sokong

Kancil 8349 said...

Cinnamon.com :

ndak lari pun...tu memang betul tu...disiplin tetap berkait dengan masa

Kancil 8349 said...

Cik Lyndawawa :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Rahmah Ram Ram :

semoga kita tidak ketinggalan

Kancil 8349 said...

3no gr33ny :

yang penting dapat membahagikan masa yang sesuai

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam mama,

betul tu mama...

Kancil 8349 said...

Cik Gee :

betul tu....semua kerana masa

Kancil 8349 said...

Woofer storm :

betul tu...

Kancil 8349 said...

Echa :

kena ada jadual atau set dalam handset supaya kita ndak lupa

Kancil 8349 said...

Empayar Utama :

hehehe...kita ubah

Kancil 8349 said...

Simply Seoul :

ndak mengapa...tapi kita belajar dari kesilapan kita juga

Kancil 8349 said...

Gen2Merah :

betul tu geng

Kancil 8349 said...

Eza Boom Boom :

betul tu...hargai masa kita

Kancil 8349 said...

Cik Kartun :

hehehe...betul tu...hargai masa kita

Kancil 8349 said...

Anak Wak Mail :

hehehe..betul tu..bersyukur dengan apa yang kita ada...rebutlah peluang yang ada

Kancil 8349 said...

Mrs Eady :

alhamdulillah

Kancil 8349 said...

khairul :

betul tu...semoga kita maju dengan menghargai masa kita

Kancil 8349 said...

Masz :

betul tu...

Kancil 8349 said...

Henrietta Jose :

terima kasih...

Kancil 8349 said...

Cekbolat bolat :

jangan abaikan yang lain

Kancil 8349 said...

Emmet :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Aimie :

betul tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...