Rakan Blogger

Thursday, January 5, 2012

Perangai Budak Zaman Sekarang

Assalamualaikum dan salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia ke blog Kancil 8349.

Hari nie kancil nak kongsikan satu cerita menarik yang mungkin rasa terkejut atau dah biasa dengan situasi tersebut. Bagi Kancil, ia satu keadaan yang luar biasa. Mengapa? Ndak pernah lagi Kancil menemui sikap budak yang kurang sopan...
Cerita bermula apabila Kancil menuju ke pejabat am sekolah. Sampai di depan pintu, Kancil terjumpa dua orang murid lelaki sedang memanjat patung kerbau. Murid tersebut murid baru. Tentulah murid tahun 1.

"Apa yang kamu buat di sana? Mengapa tidak masuk kelas?"

"Sudah kami tahu kelas kami. Kami mahu jalan - jalan." Jawab salah seorang murid lelaki tersebut tanpa menghiraukan kehadiran Kancil. Terkejut Kancil. Apapun, Kancil tetap mengarahkan murid tersebut kembali ke kelas mereka. Mereka berjalan seperti lagak samseng. Kancil mampu menggelengkan kepala.

Namun, itulah usaha guru akan datang. Mendisiplinkan mereka dengan memberi nilai - nilai jati diri yang baik. Semoga murid - murid ini dapat berubah semasa berada di dalam sekolah ini.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

71 comments:

saffiya_aleesya @ echa said...

dah tau kelas leh lak plak nak jalan2..adoii sabar jela ngn anak murid mcm ni..

cinnamon.com said...
This comment has been removed by the author.
cinnamon.com said...

baru dua hari ke sekolah "kita main dulu"..jgn marah cikgu..

Gen2Merah said...

skrg kan masih program transisi Tahun 1... murid2 tahap tu belum didedahkan lagi dengan adab dan persekitaran sekolah... ehehehe..

takpe, lepas ni transisi tu kita doakan yang terbaik untuk anak2 murid ini agar menjadi insan yang berkarisma dan berdisiplin... amin..

selamat mengajar geng.. all the best.. Salam dengan sahabat lama saya yang baru transfer sekolah situ, cikgu Taufik... ehehehe

Gen2Merah said...

skrg kan masih program transisi Tahun 1... murid2 tahap tu belum didedahkan lagi dengan adab dan persekitaran sekolah... ehehehe..

takpe, lepas ni transisi tu kita doakan yang terbaik untuk anak2 murid ini agar menjadi insan yang berkarisma dan berdisiplin... amin..

selamat mengajar geng.. all the best.. Salam dengan sahabat lama saya yang baru transfer sekolah situ, cikgu Taufik... ehehehe

maszull said...

assalamualaikum Kancil...betul2 kurang sopan budak tu kan....

apa2 pun ini adalah tugas kancil sebagai guru bimbingan kena menjalankan tugas untuk menjadikan budak itu berubah perangai semasa berada di sekolah...moga berjaya yer...:)

Zul Fattah said...

erm.. nak saya dulu.. masa skolah, cikgu xde je.. terus kluar pergi klas seblah.. tp tak de la sampai nk jawab macm tu dgan cikgu sendiri..

ini jd tanggungwb cikgu dan ibu bapa yg mendidik anak2 ni.. supaya klak tidak menjadi kurang ajar..

p/s: kancil.. memang kena hati2.. haha.. hari x mampu nk kata apa2.. senyap je.. masih shock.. lg ni..

Asyikin said...

zaman dulu, nampak cikgu disiplin je terus lari, tak tunggu dah. keh keh keh

aReLaN said...

berbeza budak dulu dan sekarang.dlu, mak ayah suruh kte tegur anak dia klu buat salah.skang ni, kte yang tegur la kena marah.aiyaa

lady scooter said...

diorang masih belum tahu bezakan mana yang baik mana yang buruk lagi... ape yang berlaku tu mungkin diorang belajar dari persekitaran diorang membesar. mungkin pada diornag perbuatan itu dan jawapan itu tak salah...hmmmm

Kazman & Sue said...

ayat makan dalam tu....

Citra NaniZam said...

Itulah tugas seorang guru.. walau apa situasi harus ditangani dengan bijak.. arus zaman telah mengubah murid2 menjadi agresif..pada guru2 jualah diharap dapat membentuk kearah kebaikan.. ibubapa terlalu sibuk menaikkan taraf hidup.. salute dengan ketabahan seorang Cikgu..

Marina said...

heee...sabar je la budak2 ni...

Nafisya Ismail said...

hehe.. budak zaman sekarang ni memang makin ligat.. huhu

Anak Wak Mail said...

apa la nak jadi budak zaman sekarang ni,,harap kancil dapat mendidik sebaik mungkin..:)

Aien Not Alien said...

menjawab yang tak sepatutnya dengan lagak tu yang tak menahan...hmmm.. sabar ye kancil... :)

masz said...

Nasib baik Kancil saba melayan kerenah budak2...

Budak2 macam tu... kena lebih tegas daripada biasa...

Syafiq Ahadin said...

mau kena pukul tu budak. astage.... berbeza betul skarang oh...

khairul said...

budak2 zmn skunk..dah x sama mcm budak2 dulu

3no gr33ny said...

inilah bahana pengaruh yang bermacam sekarang...banyak pihak yang perlu mainkn peranan..jangan salahkan cikgu plak yang tak pandai mengajar nanti..huhu

Yatie Awang said...

jangan kata kancil, akak pun akan terkejut kalau yg cakap macam tu budak tahun 1...
Lelaki idaman wanita

remyhazza said...

kechik2 dah pandai menjawab......
kena tanamkan nilai2 murni nie kancil......

Eera Shera said...

tugas guru makin mencabar..lebih2 lg masa2 akan dtg

asyraf ahmad said...

zaman dah berubah...
kalo kite tak berubah...hmmm..

acap

dhiera said...

nakal budak ni~ bersabar lah cikgu~

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

cabaran besar utk cikgu2 nak disiplinkan anak2 zaman moden sekarang ni....

Ungu Violet said...

semuanya bermula dari rumah...huhu

Fiqas said...

kdg2 persekitaran yg mengajar mereka jadi begitu... mereka berani untuk berkata2.. mereka tak tau betul atau salah.. tak dinafikan budak2 zaman sekarang bukan lagi jenis yang "pendiam" macam kita dulu2..

Yumida said...

semain mencabar kn tugas guru skg...tp dulu2 pn sy nakal jgk..hihi

Santri T.P.I.N.I said...

tugas seorang guru memang mencabar, cikgu kena banyak beri perhatian pada murid tersbut...

Santri T.P.I.N.I said...

salam kunjungan cikgu...maaflah dah lama tak bw ke blog ni...ada hal sikit...

http://sun3tpini.blogspot.com/2012/01/tarikh-29-disember-2011.html

Eza Boom Boom :) said...

Hurmm, budak-budak zaman sekarang mana nak dengar kata. Tapi, budak tu baru tahun 1 kan? takpe, boleh ubah lagi tu. Guru disiplin kena tegas demi jati diri pelajar itu sendiri. :D

Cik Gee said...

mencabar betul kerja jadi guru ni. bukan setakat mengajar bahkan juga mendidik.. (:

budak2 mgkin tak sedar (mcm saya dulu) tapi sekarang bila dah abes sekolah, baru muhasabah diri.. hehe.. (:

lieynanilaz said...

cabaran guru sekarang memang berbeza dengan dulu...ramai pelajar tak hormat pada guru..huhu.

ciK LyndaWawa said...

memang susah jadi cikgu..tapi tanpa cikgu takdela anak yang berjaya seperti sekarang..=]

Kancil 8349 said...

Echa :

tulah pasal...bikin terkejut je

Kancil 8349 said...

cinnamon.com :

hehehe...biasalah tu...

iMBobo said...

die tak kenal cikgu lagi tu kot kancil hehe

Kancil 8349 said...

Gen2Merah :

betul tu geng...semoga mereka berubah selepas program transisi...

cikgu Taufik tu belum datang sekolah lagi...tapi sudah melapor

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam mama,
betul tu...namun bukan guru yang harus memikul tanggungjawab sepenuhnya tapi mak bapa juga perlu tahu pasal nie...masa mereka lebih dengan mak bapa..

Kancil 8349 said...

Zul Fattah :

hehehe...betul tu....kena berhati2 juga...:P

Kancil 8349 said...

Asyikin :

hehehe..dulu sekarang nie budak kita berehat

Kancil 8349 said...

Arelan :

betul tu...nie sebab mereka beranggapan semua guru tidak baik...hanya guru bermasalah yang sedikit mereka terus menghukum guru yang baik...

Kancil 8349 said...

Lady Scooter :

betul tu...kita kena betulkan...

Kancil 8349 said...

Kazman :

hehehe...betul tu

Kancil 8349 said...

Citra Nanizam :

terima kasih di atas nasihat akak tu...

Kancil 8349 said...

Marina :

memang bersabar kalau ndak...ada sudah kena saman

Kancil 8349 said...

Nafisya Ismail :

betul tu...

Kancil 8349 said...

Anak Wak Mail :

insya Allah....terima kasih di atas nasihat

Kancil 8349 said...

Aien Not Alien :

hehehe...memang kena bersabar...

Kancil 8349 said...

Masz :

insya Allah...

Kancil 8349 said...

Syafiq Ahadin :

hehehe..kena pukul kami guru kena buang kerja plak...hehehe

Kancil 8349 said...

Khairul :

betul tu..cabaran yang tinggi

Kancil 8349 said...

3no gr33ny :

hehehe...tulah yang paling penting...semoga mereka berubah..

Kancil 8349 said...

Yatie Awang :

hehehe....betul tu...

Kancil 8349 said...

remyhazza :

betul tu...bermula dari sekarang

Kancil 8349 said...

Eera Shera :

betu tu...guru kena lebih advance

Kancil 8349 said...

asyraf :

betul tu...tapi benda baik ndak perlu dilupakan

Kancil 8349 said...

dhiera :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Aishah Jahirah :

betul tu...semoga dapat mendisiplinkan anak kita

Kancil 8349 said...

Ungu Violet :

bukan di rumah tapi semua pihak juga memainkan peranan

Kancil 8349 said...

Fiqas :

mereka berani pada yang salah...

Kancil 8349 said...

Yumida :

nakal yang tidak susahkan orang lain..hehehe..betul kan

Kancil 8349 said...

Santri :

betul tu...insya Allah kancil akan memberi tumpuan kepada murid murid seperti ini

Kancil 8349 said...

Eza Boom Boom :

hehehe....betul tu

Kancil 8349 said...

Cik Gee :

kerja guru bukan mengajar dan mendidik...ada banyak lagi...namun terhasilnya seorang yang berjaya bermula dari seorang guru

Kancil 8349 said...

Lieynanilaz :

apabila ada pihak luar yang tidak tahu menahu masuk campur dalam urusan sekolah

Kancil 8349 said...

Cik LyndaWawa :

betul tu...terima kasih

Kancil 8349 said...

iMBobo :

mustahil dia ndak kena sebab Kancil yang mengurus program transisi

HasrulHassan [HH] said...

Anak-anak zaman sekarang memang bijak pandai. Anak saya yang baru setahun lebih pun dah lebih daripada abang2nya .... hmmm pengaruh dari apa ehh? Mungkin dari abang dan tv ....

Kancil 8349 said...

HH :

kanak - kanak cepat meniru...baik atau tidak baik...mereka anggap semua baik...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...