Rakan Blogger

Saturday, August 20, 2011

Kes : Murid Tampar Rakan Sekelas


Kali ini Kancil nak berkongsi pengalaman Kancil mengurus kes - kes bermasalah di sekolah. Bukan nak mengaibkan sekolah di tempat Kancil mengajar tetapi sekadar perkongsian maklumat dan idea. Lebih baik dikongsikan bersama daripada diri sendiri yang simpan. Kerana Kancil tahu, suatu hari nanti, ada orang akan baca kes ini dan dijadikan rujukan dan panduan untuknya.

Kes kali ini mengenai murid menampar rakan sekelas. Beberapa murid tahun 1 datang menemui Kancil dan memaklumkan bahawa ada rakan mereka menangis kerana ditampar oleh rakan lain. Kancil mengarahkan murid tersebut memanggil murid yang menampar rakannya. Murid tersebut datang menemui Kancil. Kancil berikan nama A (bukan nama sebenar)

'A' datang menemui Kancil dalam keadaan menangis. Mungkin kerana takut dihukum. Namun, sebelum mengambil tindakan, Kancil kena soal siasat dulu mengapa murid sekecil ini mampu menampar rakan sekelasnya. Ikutilah perbualan kami :

"Mengapa kamu tampar kawan kamu?"

"Dia...dia...dia tidak mahu mendengar cerita saya" 'A' bersuara sambil air matanya.

"Hanya kerana kawan kamu tidak mahu dengar cerita kamu. Kamu terus tampar dia"

"Hmm" sambil menganggukkan kepalanya.

"Apa kawan kamu buat sama kamu?"

"Aku panggil dia, dia lari. Aku tarik sama dia. Dia lari. Aku marahlah sebab dia tidak mahu bercakap sama aku. Terus aku tampar mukanya."

Aduh! Dahsyatnya budak nie. Tapi itulah pemikiran kanak - kanak. Singkat. Bisik hatiku

"Tahu pula kamu marah. Bila guru mengajar, kamulah orang pertama yang suka berlari di dalam kelas. Apapun, cikgu kena panggil mak kamu datang ke sekolah." ujarku kepada murid tersebut.

"Jangan cikgu. Aku takut, mak aku pukul aku nanti"

"Tahu plak takut, yang pergi berani tampar muka orang ndak plak kamu takut." Mendengar kata - kata ku, budak tersebut menangis kuat. 

"Macam nielah, kau kena berjanji dengan cikgu. Kalau kamu mungkir janji cikgu potong tangan kamu."

"Eya cikgu!"

"Berjanji tidak akan mengulangi kesalahan ini lagi"

"Hmm"

"Apa Hmm? Cakap dengan cikgu"

"Saya berjanji cikgu"

"Janji apa?"

"Ndak mahu tampar orang"

"Pergilah balik ke kelas kamu. Lap air mata kamu tu." 

Murid tersebut terus beredar dari bilik guru. Ini baru seorang budak. Macam mana kalau orang dewasa. Contohlah Kawan A asyik mendengar cerita Kawan B tanpa gangguan. Tetapi bila Kawan A bercerita, kawan B nie pula tidak suka mendengar cerita kawan A kekadang dia berpura - pura sibuk buat kerja. Korang rasa ia adil ke macam tu?

7 comments:

Oshin said...

macam macam budak sekarang kan...huhu

jom join http://gurlgemini.blogspot.com/2011/08/segmen-oshin-mimpi-yang-paling-best.html

Abby Salvatore said...

budak2 punya karenah...haihhh!kita jugak lah yg fening mengurus dorang ni kan...

Kancil 8349 said...

Oshin : budak zaman sekarang.

okay nanti Kancil join...terima kasih

Abby : memang betul tu...kita kena menguruskannya...

Cik Bell said...

wah..betul tu..oo..klu kat sabah..dorg bahasakan diri 'aku' yer?

Kancil 8349 said...

Cik Bell : Ndak semua orang...hehehe

Princess Feyqa said...

xadill kawan b tu macam bajet B...agus heeeheeee

Kancil 8349 said...

Princess: Bebudak...belum boleh fikir baik dan jahat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...