Rakan Blogger

Wednesday, August 24, 2011

Ketika Memberi Arahan Kepada Murid


Situasi 1

"Cikgu bagi kamu dua pilihan. Kamu bergerak sendiri atau cikgu datang ke sana tarik telinga kamu?"


Situasi 2

"Mana yang kamu pilih. Pungut sampah guna tangan atau guna lidah kamu?"


Situasi 3

"Kenapa baju tidak masuk ke dalam seluar? Kamu pilih sendiri, mahu berseluar atau tidak?" [khas untuk murid lelaki]


Situasi 4

"Siapa yang cikgu, kamu ke atau saya?" [bila murid mempersoalkan hukuman guru]



Situasi 5

"Rambut kamu tu terpacak. Kamu nak cikgu sikat guna garpu atau kamu sikat sendiri?"


p/s sekadar perkongsian maklumat.

16 comments:

Norhisham Nordin said...

susah jadi cikgu ni kan...

Kancil 8349 said...

Norhisham : kalau dah berminat...ia bukan satu masalah dan tidak susah

Gen2Merah said...

sebuah perkongsian yang hebat utk guru2 yang ingin mendisiplinkan murid.. huhu

SimplySeoul said...

hehe..ni memang cara gertak yang best...

Pn. Sheila said...

pening gak jadi cikgu ni er....

Anne Nurain said...

wahh.. best2!!
aku suka ni..
boleh dijadikan panduan nanti.. hehehe..

Addin said...

cikgu , engkau la pelita hidup ku :)

dee said...

cenggitu ea.. ok2

sue perbs.. said...

kagum dngn cikgu2..

Kancil 8349 said...

Gen2Merah : hehehe...bercakap sebelum bertindah

Simply Seoul : kalau direct bebudak naik minyak

Pn. Sheila : kita buat jangan pening..buat senang hati...

Anne : terima kasih...

Addin : terima kasih

Dee : hehehe...macam tu yang digunakan...

Sue Perbs : terima kasih...

Zul Fattah said...

tang no 4 tu..saya x boleh lupa.. selau je kena.. huwaaa..

tia @ Ini Kisah Tia said...

Tia tergelak yang tang sikat rambut .. guna garpu okey ..

- abdul hadi abdul muti - said...

tabik dengan cikgu.huhu

Kancil 8349 said...

Zul Fattah : mesti kamu suka melawan nie kan...hehehe...

Tia : hehehe..dilarang guna rambut pacak2 nie...bukan etika murid

Abdul Hadi : terima kasih

iMBobo said...

no 4 tu mcm garang je..

Kancil 8349 said...

Imbobo : bila kita buat keputusan, bebudak suka mempertikaikan walaupun nyata keputusan tersebut pada yang menang...sama juga istilahnya Keputusan Pengadil adalah muktamad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...