Rakan Blogger

Friday, October 7, 2011

Benar Atau Palsu ?

Assalamaualaikum dan Salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia ke blog Kancil 8349.

Situasi 1 :

Ali : Aku peminat setia Marsha. Sudahlah cantik, menawan lagi tu.

Abu : Eya ke? Dulu dia rakan sekelas aku masa sekolah rendah di Tamparuli. Tidak sangka dia jadi arits. 

Ali : Pembohong kau Abu! Apa bukti dia kawan sekelas kau?

Abu : Betul bah...dia kawan sekelas aku. Kalau aku tahu dia akan jadi arits. Aku bergambar dengan dia.


Situasi 2 :

Abu :  Aku dengar si Alif suka dengan isteri kau Ali.

Ali : Kau biar betul Ali. Si Alif tu kawan aku. Mana mungkin dia buat aku macam nie?

Abu : Kerana aku kawan kaulah aku cerita dengan kau. Kalau kau ndak percaya. Aku ndak rugi apa - apa

Ali : Nie ndak boleh jadi. Mesti diajar si Alif nie.

* Perbualan di atas adalah rekaan semata - mata.


Nampak tak dua situasi di atas. Berbeza betul kan?  Namun itulah realiti kehidupan. Yang dikatakan benar ramai yang menafikan tetapi yang palsu diterima bulat - bulat walaupun tidak dipastikan kesahihannya.

40 comments:

QueeN TerataI said...

itulah manusia kancil... mana mungkin boleh terima kelebihan org lain dgn senang hati dan manusia mmg cepat percaya kepada perkara keburukan...

p/s: kancil pun peminat Chelsea ker? hehehehe

Kakzakie said...

Apa lagi kalau yg berkata-kata itu punya kuasa besar bagaikan apa yg dikata betul belaka....

Pn. Sheila said...

lumrah kehidupan... yang benar salah yang salah benar kerana kuasa...

azam said...

cerita no 1 tu best....hehehe

Adylia Qarissa said...

a'aaa..betul tu...

apa pon kena siasat sebelum menuduh kan..

khairul said...

Alza modified.http://gilamodified.blogspot.com/2011/10/perodua-alza-infinite-sport-modified.html

Dylla Abas said...

zaman skrg ni manusia mmg lebih suka m'hukum dulu sebelum menyiasat p'kara tu benar atau tak..wallahu'alam

cinnamon.com said...

mahkluk begini memang ramai,

maszull said...

salam kancil...manusia itu hanya pandai berkata2kn x tahu nak membezakn yg mana betul n tidak betul...:)

CikGu Ma said...

saya percaya, entry ni palsu (rekaan)..hehehe...

anyway, menarik...simple tapi boleh buat kita terfikir...yg benar didustakan..yang palsu dibenarkan...

ziraziz said...

selidik dulu sblm bertindak...jgn percaya bulat2 apa yg kita nmpk dan dgr..

Gen2Merah said...

apa yang penting, kita jangan terlalu taksub atau percaya berita dari orang lain. selidik dulu kesasihanya..

3no gr33ny said...

tapikan kancl, baik kita jgn percaya sgt dgn org selain family kita kn

kotak bulat said...

jgn percaya ckp org lain sb tak tahu betul atau tak, kecuali ad bukti kan

ILA HonEyBuNNy said...

pelik kan..yang benar dikatakan salah..

yang salah pulak kata betul.......hurm..

iMBobo said...

kena ade bukti baru boleh percaya :)

dhiera said...

situasi pertama orang tu suspicious. takut mcm nak belagak je..

situasi 2, perasaan cemburu menyelebungi diri~

Run Away said...

selalu nyer apa yang kita dengar tak semesti nyer betul...

sue perbs.. said...

tk leh pcaye sesuatu tu bulat2.. snang la kene tipu nanti

Santri T.P.I.N.I said...

inilah kehidupan kancil....

huhuhu ranking saya dah jatuh, dulu duk belakang mama je no.2, sekarang dah ke-12....

Kancil 8349 said...

Queen :

betul tu...harap kita dapat mengubah tanggapan tersebut...

p/s peminat no 1...hehehe

Kancil 8349 said...

Kakzakie :

kancil pernah mengalami situasi tersebut. dia nak kita percaya apa yang dia katakan...bahaya...kena bijak kawal situasi

Kancil 8349 said...

Pn Sheila :

betul tu...harap kita tidak seperti mereka

Kancil 8349 said...

Azam :

hehehehe...terima kasih...

Kancil 8349 said...

Adylia :

keputusan yang baik adalah keputusan yang teliti dengan mengambil kira kebenaran cerita yang disampaikan

Kancil 8349 said...

Khairul :

okey bro, Kancil datang serbu

Kancil 8349 said...

Dylla :

betul tu....mudah percaya pada yang bohong @ tidak baik

Kancil 8349 said...

Cinnamon.com :

bertopengkan manusia...susah nak cari

Kancil 8349 said...

Maszull :

Salam mama,

betul tu...sebab itu kita kena sentiasa bertenang dalam apa keadaan sekali pun...menjadi pendengar setia dan teliti

Kancil 8349 said...

Cikgu Ma :

Hehehe...Kancil reka semata2. Terima kasih

Kancil 8349 said...

Ziraziz :

betul tu...

Kancil 8349 said...

Gen2Merah :

betul tu geng...apa yang disampaikan kekadang boleh buat kita bergaduh dengan orang lain

Kancil 8349 said...

3no gr33ny :

kekadang ada family juga yang pandai tikam belakang....apapun, kita kena selidik dulu tentang kebenaran sesuatu cerita

Kancil 8349 said...

Kotak Bulat :

betul tu...bukti yang kukuh buat kita percaya sebelum keputusan dibuat

Kancil 8349 said...

Ila HonneyBunny :

memang pelik...harap kita tidak macam tu...lebih baik berwaspada

Kancil 8349 said...

iMBobo :

betul tu...bukti yang kukuh

Kancil 8349 said...

dhiera :

hehehe....betul tu...tapi ramai ndak percaya berbanding dengan cerita palsu

Kancil 8349 said...

Run Away :

betul tu...kena selidik dulu

Kancil 8349 said...

Sue Perbs :

hehehehe...betul tu...orang lagi suka menipu

Kancil 8349 said...

Santri :

betul tu...sekadar perkongsian idea...hehehehe

p/s : ndak apa...masih dalam list kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...