Rakan Blogger

Wednesday, October 12, 2011

Cita - Cita Anda Tercapai?

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia ke blog Kancil 8349.

Entri ni dah lama Kancil fikirkan namun ndak juga terpost. Asyik banyak kekangan masa dan kerja. Lebih kurang terlupa nak kongsikan kepada rakan blogger. Dari kita sekolah rendah hinggalah kita ke peringkat universiti. Atau lebih kurang kita yang sudah bekerja. Setiap daripada kita mempunyai cita - cita kerjaya yang kita impikan.

Namun ia berbeza - beza mengikut peringkat sekolah. Mesti ingat lagi kan cita - cita kerjaya kita sewaktu sekolah rendah? Naik ke sekolah menengah lain cerita lagi dan naik ke peringkat menara gading lain cerita lagi. Ini dipengaruhi oleh keadaan sekeliling kita. Timbul minat dan keseronokkan yang tebal terhadap kerjaya tersebut.

Pernah sekali Kancil komen kat blog Queen mengenai seorang murid Kancil bercita - cita ingin menjadi mat rempit. Ini disebabkan pengaruh keadaan sekeliling murid tersebut. Namun bukan itu isu sebenar Kancil nak kongsikan. Adakah kesemua kita berjaya mencapai cita - cita kita?

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

56 comments:

Niena Pengembara Ilahi said...

erm..kalau cita2 kerja tu, Alhamdulillah tercapai cuma bukan bahagian yg diinginkan..tpi xpe..rzki kt sni ..


erm..tp ada cita2 yg masih belum terlaksana

hira said...

ada yang dah tercapai. yang belum dicapai tu insya Allah bakal dimiliki kemudian hari. aminnn.. :)

syuzi syofia said...

syuzi plak... dr kecik mmg tak pnh ade cita2... haihh... x tau nk jd ape bile beso.. cume dlm hati nk jd org baik.. tolong mak.. (^_^) tu jer.. .:D

sue perbs.. said...

memg cita2 slalu btukar mas eskolah dlu.. skrg nk fokus utk cita2 sy yg blom tcapai

Santri T.P.I.N.I said...

cita-cita masih ada yg belum tercapai...masih dalam usaha untuk mencapainya,,,,

maszull said...

salam kancil ...cita2 mama dulu x kesampaian pun tapi bahagia ngan apa yg dimiliki skg ni...:)

fauziahahmad said...

anda telah di tag dalam segmen ini... http://ramaramapunyecerita.blogspot.com/2011/10/segmen-jom-join-bloglist-lighta.html

Gen2Merah said...

cita2 saya nak jadi pemain badminton tersohor di stadium tawau... ekekeke

Kakzakie said...

Dulu masa belajar kakak selalu buat ceren dan bercita-cita nak jadi penulis novel. Last.. sekarang tulis cerpen pun tak lagi usahkan novel:)

QueeN TerataI said...

cita2 paling senang nak berjaya dlm setiap bidang yg diceburi... kalau dulu spesifik nak jd cikgu.. mmg smp sekarang cita2 itu x tercapai pun... tp alhamdulillah cita2 sya nk berjaya dlm sesuatu yg sya lakukan dan ceburi mmg telah tercapai.. cumanya utk lebih berjaya kenalah gandakan usaha utk jd yg lebih baik.. tidak kira dlm apa jua perkara yg kita lakukan.. cita2 dan impian kita mmg bykkan?

Mrs Lurve said...

alhamdulillah..byk yg dh tercapai, dan masih ada yg belum tercapai.. tiap2 hari ada ja cita2 baru huhuhuhu..mcm2 cita2 aiyakkkk

Tentang Kita said...

cita2 x kesampaian...nak kata gagal dlm hidup pun ader tp xleh berputus asa kan...rezeki ader di mana2

cik najihah said...

cite2 sy x kesampaian dulu tapi alhamdulillah akan jadi cite2 yang lain hihi

Dylla Abas said...

cita-cita nak jadi mat rempit..?? aduh..pengaruh sosial yg sangat kuat ni.

p/s : sy pernah bercita2 nak jadi saintis..tapi tak minat subjek Biology..huhu :p

YNA said...

setakat nie alhamdulillah byk yg dh tercapai.. cuma tinggal 1 je lagi..

doakan yna ye kancil? :)

azam said...

usaha hingga berjaya....

rempit sebagai penunggang pro xpe
gaji byk

3no gr33ny said...

hamba memang berangan nak jadik pendidik atau penulis satu hari nanti..dan hamba masih melangkah ke arah tu..sebab kerjaya hamba tidak berakhir andai tahap tertinggi sebagai pendidik hamba belum kecapi..dapt JUSA pon dah ok..yer dak , kancil? hihhiii...

Yatie Awang said...

akak pun ada postkan entri tentang cita2 ni, rasanya dah lama

cita2 akak nak jadi cikgu, tapi tak kesampaian, akhirnya akak jadi cikgu juga tapi untuk anak2 kat rumah eemmm

Ini Kisah Tia said...

tak tercapai langsung . hehe . masa sekolah dulu cita2 nak jadi lain . dah besar , jadi ke lain pulak :)

Munna said...

menarik jugak topic ni kan? bleh wat entry nnti..hehe

cita2 mmg xtercapai langsung...hihiih

Vna Sandhu said...

hurmmmm sejak kecik lagi nak jadi guru, tapi permohonan ditolak..lepas tu nak jadi pembaca berita konon tapi x confident nak gi audition padahal keje kat TV3 je pun huhuhuhuuu

alhamdulilah, sekarang buat keje yang saya suka & minat @ penterjemah/editor :-)

khairul said...

ingat lagi masa sek ren dulu..klu cikgu tya nk jadi apa..jawapan wajib..polis..askar..bomba...skrg ni..kerja kilang hehe


Naga tak berapi .http://gilamodified.blogspot.com/2011/10/naga-tanpa-api.html

Nafisah Ruslan said...

cita cita saya selalu berubah.. hehe
macam2 nak jadi time kecik dulu.. bile dah besar lain pulak nak jadinye :p

Pen Biru said...

cita2 nak jadi cikgu..tapi tak kesampai walaupun SPM dpt gred 1..

cinnamon.com said...

ohh,cita-cita saya nak pandu kapal terobang...

CikGu Ma said...

kalo cita2 nak jd guru, hampir tercapai...tunggu habiskan KPLI Jun tahun depan..kalo cita2 cari pasangan,errmmm, target umo dah lepas tp tak do rezeki lagi...hehe..^^,

Kancil 8349 said...

Niena Pengembara Ilahi :

Syukur...sekurang2nya dapat kerja yang baik kan...boleh tercapai lagi tu

Kancil 8349 said...

Hira :

Semoga apa yang ingin dicapai akan tercapai juga

Kancil 8349 said...

Syuzi Syofia :

Anak emak rupanya....hehehe..semoga jadi orang baik...

Kancil 8349 said...

Sue Perbs :

semoga cita2 yang ingin difokuskan tu akan tercapai

Kancil 8349 said...

Santri :

semoga cita2 tersebut akan tercapai

Kancil 8349 said...

Maszull :

Salam mama,
alhamdulillah...kalau mama dah rasa bahagia...harap ada diantara anak mama yang akan dapat mencapai cita2 mama

Kancil 8349 said...

Fauziahahmad :

terima kasih...kancil akan terjah kejap lagi

Kancil 8349 said...

Gen2Merah :

mengapa di stadium Tawau je...stadium Akademik ndak ke...hehehe

Kancil 8349 said...

Kakzakie :

tapi dah jadi seorang blogger kan...hehehe

Kancil 8349 said...

Queen :

betul tu...banyak benda kita nak capai tetapi tidak semua kita dapat capai

Kancil 8349 said...

Mrs Lurve :

sokong sangat dengan kenyataan kamu...setiap hari ada cita2 yang perlu kita capai...

Kancil 8349 said...

Tentang Kita :

Kancil sokong...rezeki tetap ada walau di mana kita berada

Kancil 8349 said...

Cik Najihah :

Semoga cita2 yang lain ini akan tercapai....tukang masak ke?

Kancil 8349 said...

Dylla Abas :

nak jadi saintis kena minat biology...kalau ndak macam mana mahu jadi saintis...tapi berlagak @ berlakon pun kira boleh kan

Kancil 8349 said...

YNA :

Semoga cita2 YNA akan tercapai. Amin

Kancil 8349 said...

Azam :

tu yang sepatutnya tapi kalau rempit jalanan2...ndak dapat apa2...silap haribulan nyawa melayang

Kancil 8349 said...

3n gr33ny :

semoga cita2 menjadi JUSA akan tercapai...Kancil doakan...nanti kancil buat entri sal cita2 Kancil

Kancil 8349 said...

Yatie :

ndak apa...jadi cikgu anak2 lebih senang

Kancil 8349 said...

Ini Kisah Tia :

ndak apa...boleh buat cita2 baru kan...

Kancil 8349 said...

Munna :

mana tahu ada rezeki untuk mencapainya...selagi masih bernyawa

Kancil 8349 said...

Vna Sandhu :

rupanya staff TV3...kena belajar bagi confident diri tu...insya - Allah jika ada keyakinan suatu hari nanti akan menjadi pembaca berita

Kancil 8349 said...

Khairul :

tulah yang dijawab oleh murid - murid selalu....ndak apa yang penting ada kerja kan?

Kancil 8349 said...

Nafisah :

hehehe....ndak apa yang penting ada cita2 kan...

Kancil 8349 said...

Pen Biru :

ada rezeki lagi tu...belum kita taw lagi masa depan kita

Kancil 8349 said...

Cinnamon.com :

wah...tinggi cita2 kamu tu...bukan senang pandu kapal terbang nie...semoga tercapai...

Kancil 8349 said...

Cikgu Ma :

Semoga tiada halangan untuk menjadi guru nanti...soal jodoh tu kita tak nampak...insya - Allah akan dipertemukan juga tu

.*.WiE.*. said...

cita-cita unuk mendorong kita berusaha mencapainya.. dan kalau berjaya mencapainya.. itu merupakan satu bonus buat kita.

Kancil 8349 said...

Wie :

Kancil menyokong kenyataan kamu itu...semoga usaha kita berhasil untuk mencapai cita2 kita

Eera Shera said...

cita2 pertama sy, nak jadi pensyarah.
pas tu tukar pulak, nak jadi lawyer.

akhirnya jd loyer buruk je la..hahaa.

x tau apa hala tuju pas ni..emm

Kancil 8349 said...

Eera :

masih ada masa untuk menjadi pensyarah...yang penting tercapai impian...semoga tiada penyesalan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...