Rakan Blogger

Monday, October 3, 2011

Suatu Ketika : Kancil Ndak Pandai Berenang

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia Kancil 8349.

Umum mengetahui bahawa sesiapa yang lahir dan berbangsa asal di Semenanjung Semporna, orang tersebut pandai berenang. Tidak kira usia, dari muda seawal 3 tahun hinggalah ke tua. Mereka atau masyarakat di daerah Semporna pandai berenang. Lain cerita dengan Kancil. Ndak pandai berenang.

Malu ooo tengok sepupu - sepupu lain pandai berenang. Kita hanya mampu tengok dorang bermain beramai - ramai. Sedangkan kita hanya bermain air paras dada kita sahaja. Kalau korang rasa macam mana? 

Mengapa? Mungkin sebab Kancil membesar di daerah Lahad Datu. Dan jarang turun ke laut untuk menikmati suasana berenang. Asyik mandi dengan air paip. Berbanding dengan sepupu - sepupu yang tinggal di Semporna. Rata - rata mereka biasa mandi air laut. Boleh dikatakan tiap - tiap minggu mandi laut. So, ilmu berenang senang dipraktikan.

Itu dulu, sebelum tahun 2005. Kini, bolehlah berenang. Tapi kalau air laut berwarna biru, confirm panik dan lemas...hehehe. Belum sampai tahap itu. Setakat 15 kaki bolehlah berenang. Semuanya bermula dari usaha untuk memajukan diri. Usaha nak menjadi seperti mereka. Pandai berenang.

Tapi ada satu masalah lain, hanya boleh berenang seorang sahaja. Kalau ada yang nak berpaut. Confirm tenggelam. Tapi dalam kepala nie mula berfikir. Sudah ada isteri dan anak. Kena belajar berenang bawa orang supaya senang mandi laut bersama mereka. Hehehe...

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

48 comments:

Cik Sara said...

Heee..sampai sekrang saya tak reti berenang..sobs..sobs..(-o,-")

azam said...

ajr dari kecik....jgn takut air...hehehe

Citra NaniZam said...

citra juga x pandai berenang.. tp anak2 citra yg baru 10 dan 6 thn lebih pandai mungkin sbb selalu dibawa ke theme park..

3no gr33ny said...

jom same2 kite blajar berenang

khairul said...

sampai skrg sy x pandai berenang

ayuyuuu :) said...

oh bestnye pandai berenang kan?


saya tak reti berenang lg
huk2. sedihh~

dulu kecik2 reti, dah besar jd janggal pula.

dhiera said...

ok la tu dah pandai beranang.. saya tak pandai lagi~

aizamia3 said...

ai pandaiiiii mandi tapi tak reti berenang..

QueeN TerataI said...

sya pun x pandai berenang.. hehehe

maisarah sarah said...

jom2 blaja berenang kat sungai blkg umah saya.hehehe

Kakzakie said...

Kakak pun tak pandai berenang walaupun lahir di kampung yg banyak tali-taliair... Berkubang main air pandai tapi berenang tak pandai... menyesal kalau tahu dulu masa kecik-kecik belajar...

Panggil Aku Han said...

han pn xreti berenang...huhuk..

Kathy Tuah said...

saya pandai berenang!! jgn jeles..kehkehkeh..

Dylla Abas said...

hehehe..sy pun nak belajar berenang juga :)

Adylia Qarissa said...

berat badan dkna maksimum 42kg tapi kalau masuk air confirm tenggelam...hehehee...

tambah pulak makin fobia dengan air sebab pernah lemas satu ketika dulu...sekarang takot nak jejak kaki kat laut..

cinnamon.com said...

tak pandai berenang..

Ummi_R❀salici❀us said...

tak pandai berenang jugak, teringin sgt nak berenang sebab sunnah nabi..
tunggu suami ajar lah, itu pun kalau suami pandai berenang! hehe

ziraziz said...

sy pn teringin nk blaja berenang tp takut air ha3...

Gen2Merah said...

ahahahaha.. baca entri ni tiba2 plak teringat kes di Bombalai tu.. saat aku lemas di lautan gelora kerana di tolak kawan yang tak guna tu.. ehehehe

Kancil 8349 said...

Cik Sara :

seronok ooo berenang...hehehe

Kancil 8349 said...

Azam :

betul tu...kancil dah kasi biasa anak2 kancil

Kancil 8349 said...

Citra :

Kalau anak dah pandai berenang ndak apa...dorang boleh tolong temankan kita

Kancil 8349 said...

3no gr33ny :

jom belajar berenang

Kancil 8349 said...

Khairul :

hehehe...kena belajar tu

Kancil 8349 said...

Ayuyuuu :

yup....boleh buat sesuka hati...hehehe...jangan sedih...ia akan datang sendiri jika kita pernah berenang

Kancil 8349 said...

Dhiera :

hehehe....cuba belajar berenang

Kancil 8349 said...

Aizamia3 :

kancil pun pandai mandi...hehehe ndak apa...boleh belajar bah

Kancil 8349 said...

Queen :

Kena belajar...untuk anak2 kita nanti

Kancil 8349 said...

Maisarah Sarah :

bestnya ada sungai kat belakang rumah...dapatlah berenang tiap2 hari nie kan

Kancil 8349 said...

Kakzakie :

masih boleh belajar kak. Kancil pun dah besar panjang baru pandai berenang

Kancil 8349 said...

Panggil Aku Han :

kena belajar Han...senang nanti

Kancil 8349 said...

Kathy Tuah :

hehehe...ada member yang pandai berenang

Kancil 8349 said...

Dylla Abas :


belajar jangan tak belajar

Kancil 8349 said...

Adylia :

kesiannya....kena cari satu keadah untuk hilangkan fobia tu...seronok ke laut

Kancil 8349 said...

Cinnamon.com :

ndak apa ...belajar

Kancil 8349 said...

Ummi :

wah...tapi lebih baik belajar sendiri...

Kancil 8349 said...

Ziraziz :

jangan takut air...anggap ia mesra alam...hehehe

Kancil 8349 said...

Gen2Merah :

hahaha....jahat betul dorang tu...

SyafiQ aHaDin said...

saya pandai berenang tapi ndak pandai kasi apung. camna la tu?

Kancil 8349 said...

Syafiq :

wah...bahaya tu...kalau dah penat berenang macam mana nanti

ciK LyndaWawa said...

saya pandai berenang katak....huhuhu

maszull said...

salam kancil...mama sendiri pun x tahu berenang kalau mandi laut setakat paras dada jer kalau lebih pasti dah mcm nak tenggelam....

hubby ada ajar mama juga tapi susah juga nak mahirkn kena selalu praktis berenang...

anak saudara mama yg umur 5tahun pun dah pandai berenang sbb die dihantar masuk kelas berenang sekejap jer dah boleh berenang sendiri kat kolam renang...:)

aimie amalina said...

cek kancil mesti boleh punyeee!
memula takot tapi kalo sikit2 testing kat kolam reng
insyaAllah mesti boleh!

Kancil 8349 said...

Cik LyndaWawa :

kira pandai berenang lah tu...bagus

Kancil 8349 said...

Maszull :

salam mama,
kena belajar mama...bukan apa, ia ilmu juga...hehehe...lagipun seronok berenang nie...senaman yang paling mudah orang kata

Kancil 8349 said...

Aimie :

dah boleh berenang nie....biasalah perasaan takut tu memang ada...tapi usaha membuatkan kancil berjaya

Eera Shera said...

best tgk bdk2 kt sabah kecik2 dah pndai berenang.

sy ndak pandai berenang. pakai BA pun takut2 jugak.panik bila kaki tak sentuh apa2.huuu..

teringin nak pergi semporna :)

Kancil 8349 said...

Eera Shera :

jomlah datang ke Semporna..:)...sana banyak aksi berenang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...