Rakan Blogger

Thursday, October 20, 2011

Perlukah Aku Takut?

Assalamualaikum dan salam Satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia ke blog Kancil 8349.

Sewaktu sekolah rendah, Kancil kagum pada seorang rakan yang berani tampil ke depan tanpa rasa takut, malu dan gementar langsung. Mengapa dia boleh buat macam tu? Kancil ingin sepertinya. Ramailah rakan mengejek setiap kali Kancil tampil ke depan. Ejekan mereka tu tidak membuat Kancil patah semangat. Dalam hati Kancil, sekurang - kurangnya Kancil berani bercakap berbanding mereka berani mengkutuk di belakang.

Satu persatu kelemahan Kancil keluar namun satu persatu juga Kancil perbaiki. Makin ramai mengutuk makin bersemangat Kancil untuk ke depan. Akhirnya, rakan - rakan mengakui kelebihan Kancil. Bila mereka nak ajukan soalan, mereka akan meminta Kancil untuk berdiri di hadapan. Mengapa Kancil boleh atasinya semua?

Pertama :
Semangat untuk Kancil mencontohi orang lain. Jika dia boleh buat mengapa Kancil tidak boleh buat?

Kedua :
Berusaha untuk memperbaiki kelemahan diri. Seperti bercakap di hadapan cermin. Ketika bercakap di hadapan ramai, membawa sekeping kertas di tangan. Memandang atas kepala penonton seolah - olah memandang ke arah mereka. Mengukir senyuman yang dibuat - buat dan sentiasa bergerak.

Ketiga :
Anggap penonton tidak tahu apa yang bakal kita ucapkan. Jangan terlalu fikir bahawa akan melakukan kesilapan tetapi yakin bahawa apa yang kita buat adalaha sesuatu yang baik untuk mereka.

Keempat :
Kita cukup sempurna dan tidak ada cacat anggota. Sedangkan yang cacat berani apatah lagi kita. Lagi satu, kita berpakaian mengapa perlu malu?

Kelima :
Membuat persediaan awal supaya tidak silap. Ilmu di dada perlu dipertingkatkan dan sentiasa gembira dan seronok berada di hadapan orang ramai.

Rasanya cukup sahaja apa yang ingin Kancil kongsikan. Banyak lagi caranya. Namun ini adalah cara Kancil sendiri. Kancil pernah berucap di hadapan 3 ribu orang dalam satu dewan. Namun, tetap buat biasa walaupun gementar tetap ada.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

47 comments:

Adylia Qarissa said...

apa yang penting kita yakin pada diri...

yakin dengan kemampuan sendiri :)

Yumida said...

bila berdepan ramai org...perasan mengelabah menguasai emosi...smpai suara pn terketar2..kan..kan

SyafiQ aHaDin said...

thanks for sharing. sama la kita kancil!

khairul said...

sampai sekarang sy blom bersedia utk berucap di depan org ramai..takut.gerun..dan sebagianya


Bunga elok lagi ..kena tukaq pulak dah ! .http://gilamodified.blogspot.com/2011/10/aku-hangat-nie.html

NM02 said...

saya jenis malu

kang becakap asyik pandang bawah jek

hehehe

CikGu Ma said...

saya memang pemalu...sebabnya, as i told u before, banyak kelemahan diri..kawan2 kdg2 perlekehkan diri..tp sejak masuk kolej saya atasi komen2 tu dengan menjadikan diri ni seorang yang yakin nak lontarkan idea atau pertanyaan...bila terlibat dalam persatuan, saya buat sehabis baik...sekarang, sudah ada org nampak apa kemampuan saya..bukan nak membangga, cuma sekurang2 nya itulah suatu yg "menyempurnakan" diri saya...

**tips yg bagus utk org yg takut bersuara ^^,

CikGu Ma said...

saya memang pemalu...sebabnya, as i told u before, banyak kelemahan diri..kawan2 kdg2 perlekehkan diri..tp sejak masuk kolej saya atasi komen2 tu dengan menjadikan diri ni seorang yang yakin nak lontarkan idea atau pertanyaan...bila terlibat dalam persatuan, saya buat sehabis baik...sekarang, sudah ada org nampak apa kemampuan saya..bukan nak membangga, cuma sekurang2 nya itulah suatu yg "menyempurnakan" diri saya...

**tips yg bagus utk org yg takut bersuara ^^,

Akak Kopi said...

ala kenape nak malu kan. bukan org depan kita tu mkn org pun. tak gitu kancil?

Tentang Kita said...

penah satu ketika menangis masa lini buat public speaking tu masa sek rendah la..lini mmg seorg yg pemalu tp bila dah masuk sek men secara automatic berubah dh jd x segan tuk berhadapan dgn org ramai...kekutan tu dtgnyer dr minda yg sihat...huhuhuh

maszull said...

assalamualaikum kancil...semangat yg kuat perlu ada dlm diri seseorang itu untuk mengatasi masalah takut ini dan skg kancil telah berjaya mengatasinya kn...:)

Kakzakie said...

Dah nama pun kancil. Bukan cikgu sebarang cikgu tau. Ini Cikgu Kancil comel tapi harimau/gajah/singa/buaya pun kena 'trick' olehnya.

Tahniah cikgu.:)

Aien Not Alien said...

yakin pada kemampuan diri pasti dapat mengurangkan gugup dihadapan orang ramai..

thankz for sharing.. ^_^"

maisarah sarah said...

saya tak tkut cuma malu dan segan je.hehehe

remyhazza said...

public speaking....
confident kena ada....

Orked Hanael said...

ape pun yg kite lakukan, kene yakin diri.. kannnnnnn~ =)

- LIANA ASIF - said...

saya jenis darah gemuruh, tp tetap cuba branikan diri keluar dpan org ramai. bila dah lama terlatih, sifat gemuruh dah beransur hilng, ada tu tetap ada, tp da b'kurang.. yg pnting kena cuba, klau tak kita xkan tahu sejauh mana kemampuan kita..

Niena Pengembara Ilahi said...

yakin pada diri !

dlu pn rasa takut nk berdepan ngan suma org tpi dh keja cmni,kna ada sifat2 seorang pemimpin..kalo takut buat malu kat anak2 buah je la

cik najihah said...

ape yg sy buat adelah yakin pade diri sendiri..insyaAllah Allah akan bantu kite

Kancil 8349 said...

Adylia :

betul tu...orang cakap boleh tapi kalau bukan sendiri macam mana

Kancil 8349 said...

Yumida :

betul tu..tapi ia akan hilang jika selalu kita buat @ latihan

Kancil 8349 said...

Syafiq :

gembira dapat membantu

Kancil 8349 said...

Khairul :

kena bersedia bro...mana tahu ada anugerah blogger terhebat @ terbaik dalam dunia permotoran...tentu bro akan terpilih...kalau ndak biasa dari sekarang sampai bila

Kancil 8349 said...

NMO2 :

Kancil pun dulu macam tu tapi kancil dah buat macam contoh kedua tu

Kancil 8349 said...

Cikgu Ma :

betul tu...kita kena berani dan perbaiki kesilapan kita...ndak salah kita berkongsi kemampuan dan kelebihan kita

Kancil 8349 said...

Akak Kopi :

betul tu...orang tak akan makan mahu pun memukul kita...percayalah...apabila kita di depan mereka...mereka ingin tahu apa yang kita ingin bercakap

Kancil 8349 said...

Tentang Kita :

betul tu....minda yang sihat akan membuat kita tidak takut bercakap dihadapan orang...

Kancil 8349 said...

Maszull :

Waalaikumsalam mama,

betul tu mama...sehingga sekarang semangat kancil masih berkobar2 untuk memperbaiki kelemahan Kancil

Kancil 8349 said...

Kakzakie :

terima kasih...nie semua dari pengalaman kancil sebelum ini dan ilmu di dada

Kancil 8349 said...

Aien Not Alien :

semakin banyak mencuba boleh memperbaiki kelemahan kita...

Kancil 8349 said...

Maisarah Sarah :

kena buang juga sikap tersebut...nanti rugi

Kancil 8349 said...

Remyhazza :

betul tu...keyakinan mesti ada

Santri T.P.I.N.I said...

cikgu saya selalu cakap, bila kita nk bercakap dihadapan orang, anggaplah yg dihadapn itu bukan org tapi kayu ke, pokok ke, jadi tak perlu kita nak malu dan takut... mesti berani!!! mcm kancil!

Kancil 8349 said...

Orked Hanael :

betul tu....yakin dan percaya pada kemampuan kita

Kancil 8349 said...

Liana Asif :

Kancil sokong dengan kenyataan kamu...memang betul...ia mengukur kemampuan kita acapkali kita melakukan berulang kali

Kancil 8349 said...

Niena Pengembara Ilahi :

betul tu...ia berlaku apabila persekitaran kita macam tu...sebelum terjadi lebih baik bersedia...kerana kita tidak tahu apa yang mungkin terjadi pada masa depan kita

Kancil 8349 said...

Cik Najihah :

betul tu...yakin dan percaya pada diri sendiri

Kancil 8349 said...

Santri :

betul tu kata guru kamu...dan terima kasih...

aimie amalina said...

chayok2 cekgu!
weee
bagus nyelah
pentg untuk public speking ni kan =]

Kancil 8349 said...

Aimie :

memang penting untuk kehidupan kita semoga orang yakin pada kita

3no gr33ny said...

mesti berani mencuba..kalau x..sampai bila2 kita takkan berganjak dari takuk yang lama..btol dak kancil..heheh

Addin said...

semangat macam tu la yang kita perlukan dalam tempuh liku liku hidup :) jangan malu dan mudah putus asa .

Dylla Abas said...

sampai sekarang pun masih ada rasa gugup bila terpaksa berhadapan dengan orang ramai utk bg speech :)

Kancil 8349 said...

3no gr33ny :

betul tu....kita sendiri kena berani.

Kancil 8349 said...

Addin :

Kancil sokong...malu boleh membuat kita jauh ketinggalna

Kancil 8349 said...

Dylla Abas :

boleh hilang kalau Dylla ikut apa yang Kancil berikan...jika gagal mungkin ada kaedah lain...yang penting kita kena berubah...

Run Away said...

mesti yakin dengan kemampuan yang ada...kalau sy...entah lah...cepat suspention sy ni...;d

Kancil 8349 said...

Run Away :

jangan rendah diri...yakin kamu boleh buat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...