Rakan Blogger

Monday, October 10, 2011

Berundur Bukan Erti Kalah

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia.

Selamat datang kepada semua rakan blogger dan pembaca setia ke blog Kancil 8349.

Dalam strategi peperangan, orang yang berundur diisytiharkan kalah. Bagi yang bertahan, mereka pula dinobatkan menang. Umum mengetahui keadaan tersebut. Namun, ramai yang tidak sedar bahawa mereka yang undur bukan bererti kalah sebelumnya tapi mengumpul strategi, maklumat dan kekuatan. Berbanding yang menang mereka akan beranggapan mereka tidak akan kalah.

Ini terbukti di dalam perang Uhud. Yang mana pasukan Islam menang pada awalnya tetapi kalah akibat kelekaan mereka merebut harta perang di medan perang. Sehingga jaringan pertahanan mereka longgar. Nampak sudah...ia satu strategi untuk yang baik. Walaupun mereka kalah dalam peperangan Uhud, mereka bangkit selepas itu.

Samalah kita pada hari ini. Kekalahan kita hari nie bukan kekalahan seumur hidup. Kita masih bernyawa untuk memperbaiki kesilapan strategi dan maklumat. Masih dapat berfikir untuk lebih baik dari sebelumnya. Bangkit dari kalah kepada menang. Bagaimana ingin menang setelah kalah?

Ramai kata dari usaha dan semangat tidak mudah putus asa. Tapi ia masih kurang jika tiada strategi dan maklumat untuk mengalahkan musuh kita. Jika elemen - elemen ini bergabung maka dengan senang kemenangan akan tercapai. Ndak guna ada semangat membara jika tiada strategi yang baik. Ndak guna juga jika ada strategi yang baik tapi tiada semangat langsung. Harap ia dapat memberi gambaran yang baik kepada semua.

Terima kasih kerana sudi membaca dan tinggalkan komen di blog Kancil 8349.

40 comments:

budak kacamata said...

bgus cikgu kancil..skali skala bagi motivasi cmnie bgus jugak..kdg2 da di antara kita yg mudah mengalah sbl capai matlamat..kna brainwash cket..hehe

azam said...

jgn cepat mengalah....walaupun sudah kalah......usaha² dan usaha

Adylia Qarissa said...

yang mengalah adalah pemenang... :)

QueeN TerataI said...

motivasi dipagi hari...

Santri T.P.I.N.I said...

btul tu kancil...berundur bukan bererti kalah tapi mencari strategi... sama juga dengan kita. mengalah bukan bereti kalah.

CikGu Ma said...

dalam satu keadaan kita perlu mengalah iaitu perbalahan...namun masih mempunyai maksud yang sama, bukan beerti kalah tetapi mengelakkan dari keadaan lebih buruk...nice entry ^^,

maszull said...

salam kancil..teruskan semangat untuk terus maju ke hadapan hingga berjaya...:)

dhiera said...

usaha bersungguh-sungguh kemudian bertawakal.. bila kalah, jgn pernah putus asa~

Gen2Merah said...

tersukan usaha mu ya

remyhazza said...

selama mana engkau dapat bertahan berjuanglah....
kami akan sentiasa bersamamu...

Tentang Kita said...

gemuruh jiwa semangat membara...

khairul said...

Jom layan Esso autoshow.http://gilamodified.blogspot.com/2011/10/esso-seberang-jaya-autoshow-part-1.html

Nafisah Ruslan said...

kalah suatu permulaan untuk kita menang :)

ayuyuuu :) said...

terima kasih kancil

rasa lebih bersemngat
lepas ni nak kurang buat entry yang downkan dri sndri :')

semoga menjadi seorang guru yang berjaya dan cemerlang. amin :)

cinnamon.com said...

berubat dgn solat..utk dpt redha Allah..seterusnya capai matlamat ke arah itu..

onie said...

go go go ! hehe :)

Kancil 8349 said...

Budak Kacamata :

terima kasih...bukan setakat diri orang membaca tetapi orang yang menaipnya juga...

Kancil 8349 said...

Azam :

berusaha sehingga berjaya

Kancil 8349 said...

Adylia :

:)

Kancil 8349 said...

Queen :

terima kasih

Kancil 8349 said...

Santri :

terima kasih...jangan mudah putus asa

Kancil 8349 said...

Cikgu Ma :

terima kasih ....kancil menyokong kenyataan cikgu Ma

Kancil 8349 said...

Maszull :

Salam mama,

terima kasih...tidak akan mudah mengaku kalah

Kancil 8349 said...

dhiera :

betul tu...semoga kita akan terus berjaya

Kancil 8349 said...

Gen2Merah :

Terima kasih geng

Kancil 8349 said...

Remyhazza :

wah...power ayat...terima kasih

Kancil 8349 said...

Tentang Kita :

betul tu...semoga kekal bersemangat

Kancil 8349 said...

Khairul :

hehehe...kejap aku terjah

Kancil 8349 said...

Nafisah Ruslan :

betul tu...ia semua bermula dari kalah

Kancil 8349 said...

Ayuyuuu :

terima kasih kembali ayu...Amin...

Kancil 8349 said...

Cinnamon.com :

semoga kita diberikan petunjuk...betul tu...terima kasih

Kancil 8349 said...

Onie :

go go go and go always. Don't stop

3no gr33ny said...

dan hamba juga antara yang pernah kalah dalam peperangan hidup hamba..syukur Dia masih memberi hamba peluang untuk mengecapi kejayaan itu

Kancil 8349 said...

3no gr33ny :

baguslah kalau macam tu...semoga kita akan berada dalam keadaan yang berjaya selalu walaupun kalah tetapi menang dalam hati

Run Away said...

kalah tak semesti nyer kalah...yang menang pun..bukan leh menang selama nyer...;d

Kancil 8349 said...

Run Away :

betul tu..cuba cari kemenangan daripada kekalahan sebelum nie

sue perbs.. said...

betul sangat.. gagal tk semestinya gagal selamanya

aimie amalina said...

toink2!
betol
kalah bukan mengalah
kalah memebri peluang diri untuk kawal emosi supaya bole lbh berjaya!

Kancil 8349 said...

Sue Perbs :

gagal membentuk kita lebih dewasa

Kancil 8349 said...

Aimie :

betul tu...semoga pelajari kesilapan lama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...